Ett team med energi som ger stöd till anhöriga

LK
Linnea Karlsson
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Sandra och Ida jobbar med anhörigstöd på vård- och omsorgsförvaltningen.
På frågan om vad som ger dem extra energi i arbetet svarar de; personliga möten med anhöriga, samarbetet med kollegorna, och att ha siktet inställt på framtiden.

Sandra Broström har titeln anhörigsamordnare och Ida Brandt är anhörigstrateg. I april förra året tog de vid arbetet med att samordna och utveckla förvaltningens anhörigstöd. Ett stöd som riktar sig till alla som är anhöriga till någon som är långvarigt sjuk, äldre eller har en funktionsnedsättning.  

Vad lockade till arbetet med anhörigstöd?

– Tidigare har jag jobbat som områdesutvecklare på Närlunda på Helsingborgshem. Och innan dess på arbetsmarknadsförvaltningen som socialsekreterare, säger Sandra.

– När en närstående till mig fick en diagnos så saknade jag anhörigstöd. Jag tänkte att om jag själv får chansen någon gång så vill jag vara med och påverka så att fler anhöriga får kännedom om vilket stöd de kan få, och inte känner sig ensamma, berättar Sandra.

Ida kommer närmast från en tjänst som kurator inom palliativ vård. Innan dess har hon arbetat många år som handläggare inom LSS, psykiatri och äldreomsorg i flera skånska kommuner.

– När jag såg denna tjänst tänkte jag att det finns så mycket man kan göra för anhöriga, för att de själva inte ska hamna inom vården. Det är en viktig grupp som vi måste värna om. Så där såg jag möjligheten att själv kunna vara med och påverka. Dels för att öka förståelsen kring att gruppen är viktig, men också få vara en del i arbetet med framtidens vård och omsorg, säger Ida.


Hur ser stödet ut och varför är det viktigt?

– För många är det den största kris de hamnar i som anhörig. Det är en lång process som tar tid att bearbeta. Där vill och hoppas vi kunna vara till hjälp, säger Ida.

– Det är viktigt att veta att alla känslor som man kan känna är okej. Det kan vara frustration, ilska eller sorg, och att man inser att det är normalt. Det är okej att bli förbannad och ledsen. Känslorna finns ju där och väller fram ändå, säger Sandra.  

Sandra och Ida beskriver stödet till anhöriga i tre delar; att få information, utbyta erfarenheter och få individuellt anpassat stöd.  

I teamets praktiska arbete ingår att planera föreläsningar för anhöriga, och göra det möjligt för fler att träffas, till exempel genom samtalscirklar. I maj slog anhörig-caféet på träffpunkt Rosenknoppen upp portarna för första gången, där kan man ta en fika och träffa andra som är i en liknande situation som en själv.

– Att anhöriga får lov att träffa varandra för att se att de inte är ensamma är något som många uppskattar, säger Sandra.

– När vi träffar anhöriga efter föreläsningar visar de ofta uppskattning över att ha fått mer information. Många har lite kunskap om den sjukdom som den närstående har drabbats av. Och när man vet lite mer så kan det stärka en i vardagen när man kommer hem, säger Ida.

Utmaning att nå ut till fler

– Den största utmaningen är att nå ut i tid till dem som behöver. Det är en process som tar ett tag, från för första gången de hör talas om oss tills de tar kontakt, säger Sandra.

Teamet lever under devisen, tillsammans är vi starka. Och att det interna arbetet ger ringar på vattnet.

– Vi jobbar ju utåt mot att hjälpa helsingborgarna, men också inåt med utbildning till anhörigombuden, säger Sandra.


Det roligaste – personliga möten, samarbetet och planera inför framtiden

– Det roligaste tycker jag är att träffa anhöriga och att anpassa stödet utifrån hur helsingborgarna uttrycker att de vill ha det, säger Sandra.

Ida håller med.

– Jag tycker det ger energi att tänka på hur vi kan möta framtiden på bästa sätt. Vi ser ju att det kommer att bli ett ökat behov av vård och omsorg, och där är anhörigperspektivet en jätteviktig del, säger Ida.

– Vi är ju bara två stycken. Så alla samarbeten har stor betydelse för hur väl vi lyckas nå ut. Både inom förvaltningen men också med anhörigstöd på andra förvaltningar. Internt har vi alla våra fantastiska kollegor som träffar anhöriga varje dag. Och tillsammans med anhörigombuden ökar vi kunskapen och ser till att vi har ett anhörigperspektiv i alla delar av verksamheten, avslutar Ida.

Tipsa gärna!

Har du tips på aktiviteter som anhöriga önskar? Kontakta gärna Sandra, sandra.brostrom@helsingborg.se eller Ida, ida.brandt@helsingborg.se

Teamet kan du träffa på Träffpunkt Söder, Nedre Holländaregatan 24, tisdag till fredag. Du kan även besöka dem på anhörig-caféet som finns på Träffpunkt Rosenknoppen, Planteringsvägen 36. Där är det drop-in på måndagar mellan klockan 13.00 – 15.00.

Vill du hänga med i arbetet och se vad som är på gång just nu? Då kan du följa med dem på Instagram: @anhorigstodhelsingborg

Programmet med alla aktiviteter som är planerade för hösten hittar du här på vår webb. 

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.