Flera nya grepp och kanaler i årets sommarrekrytering
Måndagen den 10 februari – veckan före sportlovet – inleder förvaltningen årets stora sommarrekryteringskampanj. I år använder marknads- och kommunikationsavdelningen flera nya grepp och kanaler för att hitta de cirka 600 semestervikarier som behövs i våra verksamheter.
Det stora dragplåstret i årets kampanj – som förvaltningens marknads- och kommunikationsavdelning tagit fram – är en helt ny rekryteringsfilm med budskapet Bli någon – gör något! Marknads- och kommunikationsavdelningen har producerat filmen tillsammans med Helsingborgsföretaget Acme Gruppen. Detta för att fånga upp Generation Z:s tydliga vilja att jobba med något där de hjälper människor, bidrar till samhällsnytta och gör skillnad.
– Vi måste synas och sticka ut i dagens mediabrus om vi ska lyckas attrahera och rekrytera dagens unga till vård och omsorg, säger Daniela Cartes Fernandez, marknads- och kommunikationschef på vård- och omsorgsförvaltningen och utvecklar:
– Årets sommarrekrytering innebär ett nytänk både när det gäller budskap, tilltal och kanalval.
Kampanjen kommer därför synas samtidigt i flera olika kanaler under vecka sju och åtta:
- Bioreklam – under perioden 7 februari–25 februari visas vår nya rekryteringsfilm på Filmstaden i Helsingborg. Filmen kommer att visas cirka 700 gånger och når då över 30 000 biobesökare, varav nästan hälften: 13 000 är killar och tjejer i åldrarna 18–21 år
- Reklamfilm på stadsbussarna – under vecka sju och åtta visas vår nya rekryteringsfilm även på stadsbussarna i Helsingborg.
- Rekryteringsvykort hem i brevlådan – under vecka sju skickas även ett vykort med en QR-kod till ansökningssidan och filmen hem till samtliga 19–21-åringar som bor i Helsingborgs kommun – totalt över 5 000 stycken.
- Tiktok-kampanj via Go Care – Tiktok är en viktig kanal för att nå dagens unga. Här har Bemanning och rekrytering därför ett samarbete med Go Care – en digital mötesplats för jobb och yrkesinspiration inom äldreomsorg och funktionsstöd.

Utöver ovan kommer vi som tidigare år jobba även med inlägg och annonsering i både stadens och förvaltningens sociala medier, annonsering i Lokaltidningen samt även stadens info-tv och de digitala skärmarna på Väla.
Lokal marknadsundersökning i Helsingborg
Inför arbetet med årets sommarrekrytering gjorde bemanning och rekrytering i samarbete med marknads- och kommunikationsavdelningen även en lokal marknadsundersökning. Detta för att komplettera och fördjupa kunskapen om den så kallade Generation Z (personer födda 1995 till 2012).
Totalt 257 män och kvinnor boende i Helsingborgs kommun i åldrarna 18–27 år tillfrågades om bland annat
- medievanor
- synen på att jobba inom vård och omsorg
- hur de söker jobb
- deras uppfattning om löneläge, en bra arbetsmiljö, med mera.
Resultaten från undersökningen har vi sedan tagit fasta på i arbetet med filmen, kanalstrategi samt även utformning av exempelvis jobbannonser. Allt för att skapa en rekryteringskampanj bättre anpassad till Generation Z.
Du kan se vår nya rekryteringsfilm på vård- och omsorgsförvaltningens egen webbplats (vardochomsorg.helsingborg.se)