Flera nya grepp och kanaler i årets sommarrekrytering 

NS
Niklas Svensander
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Måndagen den 10 februariveckan före sportlovetinleder förvaltningen årets stora sommarrekryteringskampanj. I år använder marknads- och kommunikationsavdelningen flera nya grepp och kanaler för att hitta de cirka 600 semestervikarier som behövs i våra verksamheter. 

Det stora dragplåstret i årets kampanj – som förvaltningens marknads- och kommunikationsavdelning tagit fram – är en helt ny rekryteringsfilm med budskapet Bli någongör något!  Marknads- och kommunikationsavdelningen har producerat filmen tillsammans med Helsingborgsföretaget Acme Gruppen. Detta för att fånga upp Generation Z:s tydliga vilja att jobba med något där de hjälper människor, bidrar till samhällsnytta och gör skillnad.

– Vi måste synas och sticka ut i dagens mediabrus om vi ska lyckas attrahera och rekrytera dagens unga till vård och omsorg, säger Daniela Cartes Fernandez, marknads- och kommunikationschef på vård- och omsorgsförvaltningen och utvecklar:
– Årets sommarrekrytering innebär ett nytänk både när det gäller budskap, tilltal och kanalval.

Kampanjen kommer därför synas samtidigt i flera olika kanaler under vecka sju och åtta:

  • Bioreklam – under perioden 7 februari–25 februari visas vår nya rekryteringsfilm på Filmstaden i Helsingborg. Filmen kommer att visas cirka 700 gånger och når då över 30 000 biobesökare, varav nästan hälften: 13 000 är killar och tjejer i åldrarna 18–21 år
  • Reklamfilm på stadsbussarna – under vecka sju och åtta visas vår nya rekryteringsfilm även på stadsbussarna i Helsingborg.
  • Rekryteringsvykort hem i brevlådan – under vecka sju skickas även ett vykort med en QR-kod till ansökningssidan och filmen hem till samtliga 19–21-åringar som bor i Helsingborgs kommun – totalt över 5 000 stycken.
  • Tiktok-kampanj via Go Care – Tiktok är en viktig kanal för att nå dagens unga. Här har Bemanning och rekrytering därför ett samarbete med Go Care – en digital mötesplats för jobb och yrkesinspiration inom äldreomsorg och funktionsstöd.
Det vykort som skickas hem till samtliga 5 036 stycken 19–21-åringar som bor i Helsingborgs kommun.
Det vykort som skickas hem till samtliga 5 036 stycken 19–21-åringar som bor i Helsingborgs kommun.

Utöver ovan kommer vi som tidigare år jobba även med inlägg och annonsering i både stadens och förvaltningens sociala medier, annonsering i Lokaltidningen samt även stadens info-tv och de digitala skärmarna på Väla.

Lokal marknadsundersökning i Helsingborg

Inför arbetet med årets sommarrekrytering gjorde bemanning och rekrytering i samarbete med marknads- och kommunikationsavdelningen även en lokal marknadsundersökning.  Detta för att komplettera och fördjupa kunskapen om den så kallade Generation Z (personer födda 1995 till 2012).

Totalt 257 män och kvinnor boende i Helsingborgs kommun i åldrarna 18–27 år tillfrågades om bland annat

  • medievanor
  • synen på att jobba inom vård och omsorg
  • hur de söker jobb
  • deras uppfattning om löneläge, en bra arbetsmiljö, med mera.

Resultaten från undersökningen har vi sedan tagit fasta på i arbetet med filmen, kanalstrategi samt även utformning av exempelvis jobbannonser. Allt för att skapa en rekryteringskampanj bättre anpassad till Generation Z.

Du kan se vår nya rekryteringsfilm på vård- och omsorgsförvaltningens egen webbplats (vardochomsorg.helsingborg.se)

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.