Här träffas förvaltningens anhörigombud
Den nya rollen som anhörigombud finns numera på de flesta enheter inom vård- och omsorgsförvaltningen. Ombuden ska träffas fyra gånger per år för att diskutera frågor som rör kontakten med anhöriga och hur den kan bli bättre.
Frågor som togs upp under torsdagens träff var bland annat; hur vi gör när anhöriga är oense? Vad gäller för anhöriga som avsäger sig ansvar? Programmet innehöll även diskussion kring vikten av att se anhöriga som samspelare, och hur man kan hantera oro genom rätt bemötande.

– Träffarna är tänkta som ett forum där anhörigombuden ska kunna lyfta frågor och få vägledning och stöd i sitt uppdrag, säger Sandra Broström som tillsammans med kollegan Ida Brandt arrangerar träffarna.
Anhörigombuden ska ge bättre kvalitet i verksamheterna
Mellan träffarna fungerar ombuden som en länk mellan personal och arbetsplats, och stämmer kontinuerligt av frågor med varandra via Teams och mejl.
– Ombuden spelar en mycket viktig roll för att vi ska kunna få bättre kvalitet i kontakten med anhöriga. De fångar upp frågor i verksamheten och driver arbetet, och ger samtidigt råd och stöd till sina kollegor, berättar Sandra.
– Det här samarbetet behövs nu och kommer bli ännu viktigare i framtiden. För att anhöriga ska orka med behöver de få rätt stöd. Annars är risken att de börjar må dåligt och efter ett tag kan de själva behöva vård, säger Ida.


Hur tycker du det fungerar att vara ombud?
– Jag älskar människor och tycker att det känns naturligt att vara ombud på min enhet. Det jag tror är viktigt är att hålla sig till fakta och vara tydlig i kommunikationen med anhöriga. Och i grunden handlar det mycket om att ge god service, säger Jeldes och fortsätter.
– Tillsammans kan vi lösa de problem som finns. Men vi behöver hjälpas åt att sprida viktiga budskap mellan varandra om hur vi ska jobba, där bemötandet är A och O.
Beslut i nämnden om plan för bättre samarbete med anhöriga
I januari 2022 antog nämnden den strategiska anhörigplanen som är bakgrunden till varför det skapades anhörigombud på förvaltningen.
Målet med den strategiska planen är att ett anhörigperspektiv ska genomsyra hela förvaltningen, erbjuda ett likvärdigt och brett utbud av stöd till anhöriga, för att kunna tillgodose gruppers och individers olika behov.
Har du en fråga eller reflektion kring kontakten med anhöriga?
Prata med ditt närmsta ombud som kan ge dig råd och stöd, eller som kan lyfta din fråga vidare för diskussion med förvaltningens övriga ombud.