Hemservice går över till digitala inköp

Under våren kommer hemservicepersonalen att gå över till digitala inköp för de kunder som behöver hjälp med att handla.
Digitala inköp innebär att hemservicepersonalen går över till att beställa dagligvaror online till de kunder som är beviljade insatsen inköp. Vid digitala inköp går hemservicepersonalen igenom inköpslistan tillsammans med kunden och beställer därefter varorna från Mathem som är den upphandlade leverantören av dagligvaror.
Varorna plockas ihop och levereras sedan hem till kunden. Vid leverans bär chauffören in kassarna och ställer dem där kunden önskar. Om kunden behöver hjälp med att packa upp och sätta in varorna är chauffören behjälplig med detta. Om kunden inte kan öppna dörren tar hemservicepersonalen emot varorna tillsammans med kunden.
Helsingborgs stad står för plock- och leveranskostnaden av kundens varor. Avgiften för beställning- och uppackning av varor står kunden för.
– När vi går över till digitala inköp blir hanteringen av kundernas pengar säkrare eftersom de inte behöver lämna ifrån sig pengar eller betalkort. Kunderna betalar för sina varor med månadsfaktura månaden efter sina inköp, säger Linda Persson, projektledare för digitala inköp.
Alla hemserviceområden beräknas ha gått över helt till digitala inköp i slutet av maj månad. Kunder som har hjälp med att handla får ett informationsblad med frågor och svar om digitala inköp tre veckor innan uppstart.