Hemvårdsappen – ett nytt och omtyckt arbetsredskap

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Under våren 2020 fick personal inom hemvårdsområde Nord 2 testa Hemvårdsappen, en app som ska underlätta arbetet genom att bland annat samla rutiner och telefonnummer på ett och samma ställe. Appen fick bra betyg och har nu införts inom alla tio hemvårdsområden.

Hanaa Al-Rasho, undersköterska, och Jessica Wredström, kvalitetsledare, är väldigt nöjda med Hemvårdsappen.
Hanaa Al-Rasho, undersköterska, och Jessica Wredström, kvalitetsledare, är väldigt nöjda med Hemvårdsappen.

Jessica Wredström jobbar som kvalitetsledare inom hemvården och är projektledare för Hemvårdsappen, som används i bland annat Ängelholms kommun.

– Det fanns ett behov av en liknande lösning även inom våra verksamheter och efter ett samarbete med avdelningen för digitalisering och välfärdsteknik landade vi i att vi skulle satsa på Hemvårdsappen, säger Jessica.

Till stor hjälp för personalen

Hanaa Al-Rasho, som jobbar som undersköterska i hemvårdsområde Nord 2, är med i referensgruppen för projektet och var en av de första att testa appen.

– Hemvårdsappen är till stor hjälp för oss, särskilt när man jobbar på kvällen eller natten. Man blir mer självständig när man kan kolla upp saker själv, istället för att behöva ringa till koordinatorn. I appen finns rutiner som behövs ute i fältet, till exempel om en kund inte öppnar när jag ringer på dörren, då kan jag snabbt hitta rutinen som ger mig information om vad jag ska göra, säger Hanaa.

De centrala rutinerna i appen är länkade från intranätet, för att säkerställa att det alltid är den senaste versionen och informationen som man har tillgång till. Förutom centrala rutiner finns även lokala rutiner för varje hemvårdsområde, som till exempel cykel- och bilrutiner, rutiner för sjukfrånvaro och viktiga telefonnummer i appen.

– Vi har tillsammans med utvecklaren och en referensgrupp bestående av olika yrkesgrupper från stadens hemvårdsområden arbetat för att appen ska innehålla det som behövs för att underlätta för personalen ute på fältet.

Ett nytt och förenklat arbetssätt

Hemvårdsappen har inneburit ett nytt arbetssätt för personalen, och flera aspekter av arbetet har också förenklats.

– Jag tycker det har förändrat arbetet väldigt mycket. Innan appen var man tvungen att ringa koordinatorn eller åka in till kontoret för att läsa rutinerna i pärmar. Det sparar mycket tid att vi kan läsa rutinerna i mobilen, säger Hanaa.

Hemvårdsappen installeras automatiskt i hemvårdspersonalens mobiltelefoner, både ordinarie personal och vikarier har tillgång till den. Alla som använder appen har tillgång till informationen i den, och kan ta del av andra områdens rutiner och telefonbok. Detta underlättar för vikarier och personal som lånas ut till andra områden eftersom redan innan de påbörjar sitt arbetspass kan läsa på om just det områdets lokala rutiner.

– Oavsett vilket hemvårdsområde jag jobbar så kan jag komma åt det områdets lokala rutiner. Jag tycker det är skönt, för innan var man väldigt nervös när man skulle jobba inom ett annat område eftersom man inte kunde deras lokala rutiner. Nu har man en bra överblick redan innan man börjar jobba, säger Hanna.

Fortsatta utvecklingsmöjligheter

Hemvårdsappen började implementeras i februari och har införts successivt område för område. Senast i april ska alla hemvårdsområden ha fått appen.

– Vårt mål är att appen ska vara enkel att använda, därför har vi inte fyllt den med för mycket information till att börja med. Tanken är att utveckla och lägga till innehåll längre fram, när vi har utvärderat den, säger Jessica.

Under hösten kommer referensgruppen att utvärdera appen tillsammans med utvecklaren. Då kommer man bland annat titta på statistik över användningen för att se om det finns utvecklingsmöjligheter och förbättringsområden.

– När alla använt appen ett tag ska vi samla in synpunkter och önskemål på innehåll, så att vi kan utveckla den. Det är viktigt att vi lyssnar på medarbetarna som använder appen, eftersom det är de som vet vad de behöver. Förhoppningsvis kan vi hitta sätt att utveckla appen så att den blir ett ännu bättre arbetsredskap i framtiden, säger Jessica.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.