Hur tycker du den interna kommunikationen fungerar?
Vi vill veta vad just du tycker! För att ta reda på det kommer ett urval av medarbetarna på vård- och omsorgsförvaltningen få besvara en enkät om den interna kommunikationen. Enkäten tar cirka 5-10 minuter att besvara.
Enkäten bottnar i ett uppdrag från omsorgsdirektören som handlar om att vi ska förbättra vår interna kommunikation. För att kunna göra det behöver vi veta hur det ser ut i organisationen idag. Vad tycker du som medarbetare – använder du intranätet idag? Har du någon nytta av anslagstavlorna på din arbetsplats? Hur skulle du önska att få information från din chef i framtiden?
Slumpvis urval
Enkäten skickas ut till slumpvis utvalda medarbetare i organisationen. Istället för att tillfråga alla har vi valt att enkäten ska skickas till cirka 25 procent av alla medarbetare fördelat proportionerligt på vårdboende, hemvård, LSS med mera. Eftersom enkäten inte skickas till alla är det extra viktigt att du som har blivit utvalt verkligen svarar på enkäten.
Arbetar du på ett vårdboende kommer du få enkäten utdelat till dig av din chef. Svaret lämnar du i ett ingenklistrat kuvert till chefen som i sin tur skickar in arbetsplatsens svar gemensamt. Arbetar du inte på ett vårdboende kommer du att få enkäten på mejl av din chef. Alla enkätsvar är anonyma.
Enkät och intervju till chefer
Även slumpvis utvalda chefer kommer att få besvara en enkät kring upplevelsen av den interna kommunikationen. Enkäten är mer omfattande än den som går ut till medarbetarna. Efter att du har fyllt i din enkät skickar du in ditt svar. En kommunikatör kommer att ta kontakt med dig för att göra en uppföljande intervju som baserar sig på dina enkätsvar. Därefter avidentifieras dina svar.
Du kan göra skillnad!
För att vi alla ska kunna göra ett bra jobb behöver vi väl fungerande intern kommunikation. Inte minst corona-pandemin har visat hur viktigt det är med internkommunikation. Om du är en av de utvalda är vi mycket tacksamma för att du tar dig tid och svarar på enkäten och för dina ärliga och uppriktiga svar. Det ger oss viktig kunskap om vad det är vi behöver förbättra framöver.
Avdelningschefer och verksamhetschefer har fått i uppdrag att informera sina medarbetare om att en undersökning av den interna kommunikationen kommer påbörjas. Alla berörda chefer kommer under veckan att få ett mejl med instruktioner om hur det kommer att gå till. Så prata med chefen eller håll utkik i din e-post för att se om du och din enhet är en av de utvalda.
Ta nu chansen och gör skillnad. Hjälp oss att bli bättre på internkommunikation – ditt svar är viktigt!