Lyckad satsning på digitalt stöd för SoL-teamets kunder 

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Sedan ett halvår tillbaka erbjuder SoL-teamet på vård- och omsorgsförvaltningen sina kunder alternativet att träffas digitalt. Insatsen är i nuläget ett komplement till de fysiska besöken och har fungerat mycket väl. Vinsterna är många, inte minst för kunderna själva.

En kvinna och en man tittar in i kameran och ler.

SoL-teamet på vård- och omsorgsförvaltningen arbetar med att ge pedagogiskt stöd och olika hemvårdsinsatser inom ramen för socialtjänstlagen (SoL). Målet är att kunderna ska få en fungerande vardag och bli så självständiga som möjligt, vilket sker genom fysiska besök, telefonsamtal eller sms. Numera finns det även ett digitalt stöd där personalen träffar kunden i ett videosamtal.

– Det går till så att vi vid ett inbokat tillfälle ringer upp kunden antingen via en surfplatta som vi lånar ut, eller om man hellre vill klickar på en länk i sin egen utrustning för att logga in på mötet, säger enhetschef Erik Bengtsson.

Bra sätt att bygga relationer

Efter en omfattande omvärldsbevakning, som Erik gjorde med stöd av utvecklingsenheten inom funktionsstöd på förvaltningen, startade han i gång projektet och stödassistent Susanne Ohlsson var den som först anammade den nya arbetsmetoden. Hon menar att det digitala verktyget har utvecklat stödet på ett bra sätt och att det idag används av flera kollegor.

– Genom videosamtalen får man en annan kontakt. Vi ser varandra och jag kan förmedla trygghet och fånga upp måendet på ett annat sätt än om man bara pratar i telefon. För den som har svårt att släppa in en person fysiskt i sitt hem, är detta ett bra sätt att kunna bygga en relation, säger Susanne Ohlsson.

En annan effekt är att fler insatser faktiskt blir av.

– Vi har en kund som tidigare ofta avbokade det fysiska stödet. Men när vi erbjöd digitalt stöd i stället så började samtalen bli av och det har hållit i sig, säger Susanne.

En kvinna sitter vid en dator och tittar in i kameran och ler.

Samtalen är stödjande och motiverande för att få vardagen att fungera med exempelvis inköp, städning och matlagning. Eller som en social aktivitet. I nuläget erbjuds de digitala mötena som ett komplement och ersätter inte ett fysiskt besök.

Stor betydelse för kund

En kund som regelbundet har digitala samtal är Mikael. Han hade tidigare fysiska besök som fasats ut i takt med att han blivit mer självständig.

– Att kunna ses digitalt har betytt jättemycket för mig. Jag blivit så pass självständig nu att jag dragit in på stödet. Då har detta varit en bra övergång, innan jag kan släppa er helt.

Mikael och Susanne ses två gånger i vecka där de pratar om måendet, matvanor och att Mikael tar sig ut på promenader så som han behöver. Utan samtalen tror Mikael att situationen hade varit annorlunda.

– Hade jag inte haft de här digitala samtalen, så hade jag isolerat mig mer i hemmet. Jag behöver den här pushen så att jag kommer ut på mina promenader till exempel, säger Mikael.

Bara början på en utveckling framåt

Susanne fyller i på Mikaels berättelse.

– Det är värdefullt att kunna se personen man pratar med. Mikael känner jag ju väl och kan se hur han mår. Det hade inte varit lika lätt att höra i telefon, säger Susanne.

Enhetschefen Erik Bengtsson menar att digitala möten är något som kan utvecklas mycket framöver inom vård och omsorg i stort.

– Jag vet att man vill införa digitala besök inom hemvården som kan bespara mycket tid och många resor. En annan vinst är att det nu syns tydligt på surfplattan hos kunden vem som ska komma och när. Tidigare fick vi lägga mycket tid på att skicka sms, mejl eller ringa och berätta vem som skulle komma.

En kvinna och en man tittar på en surfplatta.

Även personalmässigt kan det innebära en större flexibilitet med en möjlighet att kunna jobba hemifrån om det handlar om digitala samtal.

– Vårt digitala tillskott har gett mycket. Vi gör färre resor som är bra för klimatet och det har gjort oss mer flexibla när kunden kan få stöd på det sätt som behövs i stunden, säger Erik Bengtsson.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.