Mat som stärker – nya riktlinjerna sätter individen i fokus
Under våren har vård- och omsorgsnämnden beslutat om nya riktlinjer för mat och måltider för förvaltningen. Riktlinjerna, som är de första i sitt slag, är ett tydligt steg mot att stärka livskvalitet, hälsa och hållbarhet för både äldre och personer med funktionsnedsättning.
Genom de nya Riktlinjer för mat och måltider vill förvaltningen och stadens politiker säkerställa att måltiden fortsätter vara en viktig och uppskattad del av omsorgen – varje dag.
Dokumentet slår fast att mat och måltider är så mycket mer än bara näring. Maten ska bidra till glädje, gemenskap och trygghet. De nya riktlinjerna bygger på
- individfokus
- hälsofrämjande insatser
- samt ett genomgående hållbarhetstänk.
Konkret verktyg för hög kvalitet
Maten som lagas och serveras inom förvaltningen ska även i möjligaste mån vara ekologisk, närproducerad och anpassad efter säsong. Upphandling sker enligt nationella hållbarhetskriterier och hela måltidskedjan – från planering till servering – ska hålla hög kvalitet.
– De nya riktlinjerna kommer att fungera som ett konkret verktyg för att kunna kvalitetssäkra och strukturera måltidsverksamheten. De hjälper mig att fatta beslut som är i linje med både stadens vision och nationella rekommendationer och är ett stöd vid upphandling och i samverkan med leverantörer, säger Peder Widmark, måltidschef inom förvaltningen.
Måltiden är viktig för alla
Måltiden ska vara en höjdpunkt på dagen där det finns utrymme för individuella behov. Men samtidigt också bygga på traditioner och smaker som känns igen.
– Att öka delaktigheten från de äldre och personer med funktionsstöd så att måltiderna verkligen speglar deras preferenser och behov är ett område där vi behöver bli ännu bättre, menar Peder Widmark.
Riktlinjerna gäller all måltidsverksamhet inom förvaltningen, inklusive vårdboenden och funktionsstöd. Till grund för exempelvis planering och servering ligger bland annat Livsmedelsverkets måltidsmodell och Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2023).
Omsorgsdirektör Annika Andersson tror och hoppas att riktlinjerna ska leda till att vi på olika sätt stöttar våra kunder och brukare till bra matvanor och bättre hälsa.
– Men för att uppnå detta behövs ett starkt teamarbete där vi utgår från kundens specifika behov, säger omsorgsdirektör Annika Andersson.
