Möjlighet att lämna tillbaka hjälpmedel dygnet runt
Inom hemvårdsområde Nord 2 och 3 testas ett nytt arbetssätt där kunder och anhöriga lämnar tillbaka sina hjälpmedel utan att boka tid med personal. Hjälpmedlen återlämnas i ett förråd med digitalt kodlås vilket möjliggör att de kan lämnas tillbaka när som helst.
– Detta är ett sätt för oss att med små medel öka tillgängligheten och förenkla för våra kunder och deras anhöriga samtidigt som vi frigör tid och underlättar arbetssättet för arbetsterapeuter och fysioterapeuter, säger Jakob Thorsteinsson, enhetschef för hemvård Nord 2.
När anhöriga eller kunder vill lämna tillbaka hjälpmedel lämnar personalen bara ut koden till förrådet.
– Det nya arbetssättet har underlättat mycket. Istället för att boka tid med anhöriga och kunder om när de skulle komma hit och lämna hjälpmedel behöver vi nu bara titta in i förrådet dagligen för att kontrollera att hjälpmedlet är återlämnat, säger Anna-Karin Hansson, arbetsterapeut inom hemvårdsområde Nord 2.
Kunder som lånar hjälpmedel får information om att de själv ansvarar för återlämning av hjälpmedlet när behovet har upphört. Endast större hjälpmedel så som sängar, lyftar och arbetsstolar hämtas av personalen, medan duschpallar, rollatorer, toalettförhöjningar och liknande återlämnas av kund eller anhörig.
– Jag upplever att våra kunder är mer positiva till att lämna tillbaka sina hjälpmedel själv eller med hjälp av anhöriga nu än tidigare. Många anhöriga har ingen möjlighet att boka in tid för återlämning under dagtid och uppskattar möjligheten att kunna lämna tillbaka hjälpmedel under kvällar och helger, säger Anna-Karin.