Något att längta efter – (Ä)LSKA-projektet

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Vi har valt att kalla det (Ä)LSKA-projektet. Projektet som ska göra att det blir enklare för oss medarbetare att hitta och ta del av förvaltningens processer, rutiner, checklistor med mera. Projektet som därmed också indirekt ökar förutsättningarna för oss att ge god vård och omsorg om våra kunder. Med andra ord – ett projekt att älska.

LSKA är en förkortning för Ledningssystem för Systematiskt KvalitetsArbete men vi har valt att kalla det (Ä)LSKA för att det är så enkelt att komma ihåg. Vi är enligt lag skyldiga att ha ett kvalitetsledningssystem som är utformat enligt Socialstyrelsens föreskrifter. Ett ledningssystem är ett stöd för att systematiskt och fortlöpande utveckla, följa upp och säkra kvaliteten i verksamheten. Det gör det möjligt för ledningen att styra verksamheten så att rätt sak görs vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Systemet möjliggör också ordning och reda i verksamheten.

Idag hanterar vi vårt ledningssystem främst på intranätet under rubriken KUL. Nu ska KUL ersättas med ett nytt digitalt stödsystem och samtidigt ska förvaltningens processer utvecklas och förbättras.

Hur kommer jag märka av (Ä)LSKA-projektet?

En förhoppning med utvecklingen av kvalitetsledningssystemet och det nya systemstödet är att det ska bli enklare att förstå hur saker och ting hänger samman med varandra och på det sättet skapa en större transparens. För övrigt kommer du som medarbetare bland annat märka av (Ä)LSKA-projektet genom att:

  • Processer, rutiner, checklistor med mera kommer ligga i stödsystemet CANEA istället. Du kommer att nå systemet från intranätet precis som du kan nå system som Lifecare/Procapita, Hbg learns eller HR-systemportal.
  • Systemet kommer att finnas tillgängligt i en app i mobiltelefonen.
  • Du som chef kommer att använda CANEA för att rapportera egenkontroller och göra riskanalyser.
  • Nuvarande processer som finns i KUL kommer att ”ritas om” för att mer följa våra kunders resa genom vård- och omsorgsförvaltningen.
  • Ett antal medarbetare kommer att bli engagerade av projektgruppen när det är aktuellt med kartläggning och genomgång av de processer som berör dem.
  • Förändringar och uppdateringar av rutiner och processer kommer att gå snabbare till följd av förändrat arbetssätt.

När är det dags för lansering?

Enligt tidsplanen ska det nya stödsystemet lanseras för alla medarbetare under hösten 2022. Fram till dess pågår arbetet med att ta fram vissa nya och förbättra andra processer. Sen ska alla processer med tillhörande dokument läggas in i stödsystemet CANEA. En referensgrupp, som består av olika medarbetare från olika verksamheter, kommer att testa och utvärdera olika förslag på lösningar.

Innan vi börjar använda systemet kommer alla få en utbildning i hur det ska användas. Chefer kommer att få ytterligare utbildning och information vad gäller att hantera riskanalyser och egenkontroller i systemet. I samband med att systemet lanseras kommer också KUL att plockas bort från vård- och omsorgsförvaltningens intranät.

Läs mer om (Ä)LSKA-projektet

Projektet är stort och omfattande och påbörjades i maj 2020 med en förstudie. Du kommer att få mer information när det närmar utbildning och lansering men är du intresserade kan du läsa mer om projektet och hålla dig uppdaterad på intranätet.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.