Ny e-tjänst för tips om felaktiga utbetalningar

CN
Carina Nanker
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Varje år betalar myndigheten ut drygt 271 miljoner kronor till olika personer och organisationer. Nationella uppföljningar visar på att cirka fyra procent av pengarna hamnar hos fel mottagare. Hos oss motsvarar det 10,8 miljoner varje år. Vi behöver därför se till så att de skattemedel som vi betalar ut hamnar rätt. Nu lanserar vi en e-tjänst där alla kan skicka in tips vid misstanke om att någon får en felaktig utbetalning.

– Vi behöver systematiskt arbeta med att förhindra oseriösa individer att utnyttja välfärdssystemet, säger Mikael Håkansson Mannsdorff, myndighetschef. Ett sätt som vi vet har varit framgångsrikt hos bland annat Försäkringskassan är att medarbetare och allmänheten hjälper oss. Därför har vi tagit fram den här tipstjänsten där alla har möjlighet att bidra så att skattemedlen används på rätt sätt.

E-tjänsten tipsa om felaktig utbetalning

De felaktiga utbetalningarna kan vara inom socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller bostadsanpassning. Det räcker att du som tipsar har en vag misstanke om att en felaktig utbetalning har skett. Vi kommer att utreda alla tips och om vi misstänker bidragsbrott kommer vi att göra en polisanmälan.

I e-tjänsten fyller du i ett formulär där du får svara på frågor utifrån vad du vill tipsa om. Frågorna hjälper till så att du ger oss den information vi behöver för att kunna utreda tipset. Om du ha något underlag som styrker dina uppgifter, till exempel utdrag från sociala medier eller ett arbetsgivarintyg, kan du bifoga det. Du som tipsar kan vara anonym.

Läs mer om återbetalningsskyldighet och vår tipstjänst på helsingborg.se.

Bakgrund

Sedan den 1 mars 2022 arbetar vård- och omsorgsförvaltningen systematiskt med att utreda felaktiga utbetalningar inom LSS, SoL och bostadsanpassning.

Flera statliga utredningar konstaterar att välfärdssystemet är under hård press från diverse oseriösa aktörer. En delegation gjorde under 2007 en djupare analys av 16 trygghetssystem och en översiktlig analys av ytterligare 30 system.

Delegationens bedömning var att cirka 4 procent av utbetalningarna var fel, vilket motsvarar runt 18–20 miljarder kronor. 10,9 procent av utbetalningarna var för assistansersättning.

Med e-tjänsten hoppas vi att antalet felaktiga utbetalningar avsevärt minskar varje år och att vi kan återkräva de skattemedel som betalats ut fel.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.