Nya enhetschefer tog en fika med Annika
Hur är det att jobba som enhetschef på vård- och omsorgsförvaltningen och vilka förutsättningar behöver cheferna ha för att lyckas med sina uppdrag? För att lära sig mer om detta har omsorgsdirektör Annika Andersson bjudit in förvaltningens enhetschefer att fika med henne. Först ut var tre nya enhetschefer som fick möjlighet att över en kopp kaffe prata om sina upplevelser av att vara nya som chefer på förvaltningen.

Under hösten har Annika bjudit in till tre tillfällen att fika och prata om hur vi lockar bra chefer till förvaltningen, och vad cheferna behöver för att lyckas i sina uppdrag. Idén har sitt ursprung i verksamhetsplanen för 2022 där ett nära ledarskap är ett av Annikas prioriterade områden.
– Enhetscheferna är superviktiga för mig för att vi ska nå vår målsättning om att bli en förvaltning som ligger i framkant på riktigt. Jag har höga förväntningar på förvaltningens chefer, men är också tydlig med att jag ska göra allt jag kan för att skapa de bästa förutsättningarna för dem. Därför är det viktigt för mig att få en chans att sitta ned och prata om hur vi kan göra saker bättre och hur jag i min tur kan vara en bra chef, säger Annika.
”Annika lyssnade in vad vi sa och var väldigt nyfiken på hur vår första tid varit”
Det första fikatillfället hade temat ”Hur var det att börja som chef på vård- och omsorgsförvaltningen” och riktade sig till dem som jobbat som enhetschefer i mindre än ett år. Anna Zaar, enhetschef på Valltorp, var en av tre nya enhetschefer som hade nappat på Annikas inbjudan om att ta en fika tillsammans.
– Jag tycker att det var ett utmärkt tillfälle att få dela mina upplevelser med Annika om hur det vara att komma ny till Helsingborgs stad, säger Anna.
Ann-Caroline Skog, enhetschef HSL Nord 2 och 3, tyckte att fikastunden var ett väldigt trevligt initiativ:
– Det kändes bra att dela med sina av sina synpunkter om hur det är att vara ny chef inom vård- och omsorgsförvaltningen. Jag lyfte både det som är bra och fungerande och det som skulle kunna bli bättre. Annika lyssnade in vad vi sa och var väldigt nyfiken på hur vår första tid varit.

Gabriella Rydberg, enhetschef i SoL-teamet, var den tredje deltagaren på fikastunden. Även hon tyckte att det var en positiv upplevelse.
– Jag uppskattade träffen på flera olika sätt. Det var genuina frågor med syfte att titta på saker som skulle kunna utvecklas i vår introduktion till exempel. Annikas ledarskap känns närvarande i våra verksamheter trots att vi kanske inte träffas så ofta.
Och vad tyckte Annika själv?
– Det kändes väldigt bra och värdefullt för mig att få möjlighet att sitta ned och prata med några enhetschefer som fortfarande har färskt i minnet hur det är att komma ny som chef till vår förvaltning. Förutom att det personliga samtalet bidrar till en ”vi-känsla” och att man lär känna varandra så hoppas jag att det gör att vi i framtiden kan ta emot nya chefer på ett bättre sätt. Det är också viktigt för mig att höra om de utmaningar som enhetscheferna har och hur samarbetet fungerar kollegor emellan. Jag hoppas att det kan bidra till att jag på ett bättre sätt kan stötta mina närmaste chefer.

Vill du också fika med Annika? Det kommer fler chanser! Håll utkik på intranätet och din e-post efter inbjudan. Målsättningen är att möjligheten att fika med Annika så småningom också ska utökas till fler yrkeskategorier.