Nya rutiner för utbetalning till bankkonto
Från och med den 1 oktober 2024 kommer Helsingborgs stad hantera utbetalningar via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Detta innebär att personen vi ska göra en utbetalning till endast behöver lämna sitt personnummer och inte några kontouppgifter till staden vid en utbetalning.
Vad behöver mottagaren av utbetalningen göra?
Personen behöver anmäla sitt kontonummer för SUS hos Swedbank för att pengarna ska komma in på dennes konto. Där anmäler personen sitt kontonummer, oavsett vilken bank de har. Anmälan av kontonummer med e-legitimation blir aktiv direkt. Anmälan utan e-legitimation kan ta upp till 14 dagar. Har de inte tillgång till internet kan de anmäla sig på något av Swedbanks bankkontor, eller ett kontor hos sin egen bank.
För dig som redan är anställd inom staden gäller det till exempel utlägg i tjänsten eller en annan manuell utbetalning, inte din lön.
Läs mer om utbetalning till bankkonto efter 1 oktober.