Nytt från nämnden – april 2022
Flera ärenden på nämnden handlade om hemvården. Dels kring delade turer, fast omsorgskontakt för kunder samt halvårsredovisningen av åtgärder för att kvalitetssäkra hemvården. Nämnden fick också en presentation om de digitaliseringsprojekt som pågår inom förvaltningen samt en genomgång av aktiviteter under H22 City Expo.
Ingen ska jobba delade turer efter årskiftet
Ärende 10. Yttrande över remiss från kommunstyrelsen om att ta bort delade turer på riktigt
I juni 2013 beslutade kommunfullmäktige att delade turer inom vård- och omsorg i Helsingborg endast fick förekomma om det var ett aktivt val från den enskilde medarbetaren. I dagsläget är det bara ett fåtal delade turer kvar. Dessa kommer att arbetas bort under hösten.
Nämndens beslut betyder att schemaläggningen kommer att ses över inom vårdboende och inom funktionshinderområdet. Inom vårdboende är det ett mer omfattande arbete för att hitta en schemamodell som inte leder till fler långpass, utan att även dessa kan minska, och att de långa pass som blir kvar blir hållbara. Inom funktionshinderområdet bedömer förvaltningen att det inte är ett lika omfattande arbete.
Vad har vi lärt oss av coronapandemin?
Ärende 08. Redovisning av uppdrag avseende vilka utvecklingsåtgärder som genomförts eller planerats utifrån lärdomarna från pandemin
Kommunfullmäktige har gett förvaltningen i uppdrag att sammanställa de utvecklingsåtgärder som genomförts eller planerats utifrån lärdomar vi gjort under pandemin.
De tre viktigaste planerade eller genomförda utvecklingsåtgärderna utifrån lärdomar från pandemin har förvaltningen bedömt vara:
- Beredskapsförråd
- Förbättrad internkommunikation
- Förbättrad kompetensförsörjning på kort och lång sikt
Inom respektive område pågår utvecklingsarbete.
Fast omsorgskontakt inom hemvården
Ärende 09. Fast omsorgskontakt
Regeringen har föreslagit i en proposition till riksdagen om att det ska bli krav på att alla som har hemtjänst ska erbjudas en fast omsorgskontakt. Nämnden har nu beslutat att vi inte ska invänta riksdagens beslut, utan införa fast omsorgskontakt redan nu. Det betyder också att ersättningen till hemvårdens utförare kommer att blir högre för att täcka merkostnaden.
En fast omsorgskontakt betyder att den som har hemtjänst ska tilldelas en namngiven undersköterska som ska hålla ihop omsorgen och fungera som ”spindeln i nätet”. Det ska alltså vara en person som arbetar nära kunden och som ges ett särskilt utpekat ansvar för just honom eller henne. Den fasta omsorgskontakten får ett utökat ansvar för planering och genomförande av insatserna i hemtjänsten, vilket underlättar för såväl kunden, de anhöriga och personalen. Kunden och dennes anhöriga ska veta vem de kan kontakta och personalen kan lättare samordna hemtjänsten. När en fast omsorgskontakt inte behövs ska det motiveras.
Nu ska respektive utförare ta fram en plan och rutiner för införande av en fast omsorgskontakt. Det pågår redan ett arbete med en rutin för fast omsorgskontakt för den kommunala hemvården.