Nytt från nämnden – november 2024
Sammanträdet i november hölls för ovanlighetens skull ute på ett vårdboende. Den här gången var det Furillen i Rydebäck som var mötesplats. Flera informationsärenden stod på dagordningen men nämnden fattade också beslut om budget för nästa år, verksamhetsbidrag till frivilligorganisationer samt plan för internkontroll 2025.
Flera satsningar i budgeten för 2025
Ärende 08. Mål och ekonomi – Godkännande av vård- och omsorgsnämndens internbudget för 2025
Vård- och omsorgsnämnden har beslutat om fördelning av budgeten för nästa år. Nämnden ar fått drygt 2,7 miljarder kronor av kommunfullmäktige för 2025. Det är 142,6 miljoner mer än för 2024, det vill säga en höjning med 5,7 procent. Nämnden förväntar sig samtidigt att stadsbidraget blir minst lika mycket 2025 som för 2024.
Förutom de ordinarie verksamheterna kommer nämnden satsa på följande områden under 2025:
- Ökad nattbemanning på vårdboende
- Måltidsvärdar på vårdboende
- Socialt ansvarig socionom ska anställas
- Stärkt kvalitet inom hemvården
- Digitala coacher till helsingborgarna
13 organisationer får bidrag 2025
Ärende 06. Verksamhetsstöd för år 2025
Totalt delar vård- och omsorgsnämnden ut drygt två miljoner kronor till de tretton organisationerna. Syftet med bidragen är att uppmuntra, stödja och främja kontinuitet i organisationernas verksamhet samt att skapa förutsättningar för ett brett utbud, där nya idéer och initiativ kan prövas.
Föreningar och organisationer som bedriver frivilligt socialt arbete för äldre och personer med funktionsnedsättning kan ansöka om stöd. Av de 13 organisationer som ansökt är det sex föreningar som får sitt första verksamhetsstöd medan sju föreningar har fått verksamhetsstöd tidigare.
13 punkter följs upp i internkontrollen för 2025
Ärende 05. Plan för uppföljning av intern kontroll 2025
Ett större fokus på övergripande områden och mer centrala granskningspunkter än tidigare. Det är syftet med den omarbetade internkontrollplanen för 2025.
De synpunkter som har varit på internkontrollplanen har gjort att riskområdena har minskats från 30 på detaljerad nivå till 13 på förvaltnings- och övergripande nivå. Områdena handlar om risker för arbetsskador och olika former av tillbud. Planen innehåller också tydligare granskningspunkter för hur vi gör avvikelsehanteringen.
Planen för internkontroll 2025 kommer du att hitta på intranätet från årsskiftet.