Rutinerna följdes inte, kund blev liggandes utan hjälp

CN
Carina Nanker
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

I mars uppmärksammades det att en hemvårdskund som fallit på eftermiddagen blivit liggande i cirka 17 timmar utan att få hjälp, trots att hemvården hade ett insatsbesök inplanerat samma dag. Nu är utredningen kring händelsen klar och i den är det tydligt att rutinen för hur medarbetare ska agera när en kund inte kan nås inte har följts. Vård- och omsorgsförvaltningen har nu lämnat in utredningen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

– Det som hänt är mycket beklagligt och ska inte kunna hända, säger Eric Semb, verksamhetschef vård- och omsorgsförvaltningen. Det är viktigt att våra kunder känner sig trygga med vår verksamhet samt att medarbetarna vet var det stöd de behöver i sitt arbete finns och att det är lättillgängligt i akuta lägen.

De aktuella rutinerna för hur hemvårdspersonalen ska agera när en kund inte öppnar finns i Hemvårdsappen som alla medarbetare har tillgång till via sina tjänstemobiler. I och med händelsen har det uppmärksammats att arbetssättet med appen behöver repeteras. Utöver rutinen finns det information i genomförandeplanen för varje kund hur de vill att anhöriga ska kontaktas. För att minska utrymmet för missförstånd och olika tolkningar kommer instruktionerna för hur genomförandeplanen ska fyllas i bli tydligare.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.