Uppkopplade leveransskåp sparar tid för hemservicepersonalen
Helsingborgs stad är bland de första att testa den nya tjänsten E-drop som består av uppkopplade leveransskåp som håller dagligvaror fräscha genom kyl- och frysmöjligheter. Med hjälp av E-drop kan hemservicepersonalen ägna mindre tid åt leveranser av kunders inköp. De uppkopplade leveransskåpen testas just nu inom hemservicegrupp Norr.
Andelen äldre beräknas fortsätta öka kraftigt de närmsta 10 åren vilket innebär ett växande behov av service i hemmet. Det blir därmed allt mer avgörande att resurserna används så smart som möjligt. Genom att göra digitala inköp av dagligvaror istället för att köra till butiken och dessutom få leveransen till ett uppkopplat och kylt leveransskåp i anslutning till kundens boende sparar hemservicepersonalen mycket tid. Med hjälp av skåpen kan leveranser ske utan att personal måste vara på plats.
Hemservicegrupp Norr är först ut att testa E-drop, och har åtta skåp inom sitt område. Enhetschef Nina Gripemark tycker att skåpen överlag fungerar bra.
– Det underlättar dagens planering att leveransen sker till skåpen. Då slipper vi stå vänta på leveranser om de inte är på plats på den utsatta tiden. Det är också enkelt att hantera öppnandet av skåpen, som sker digitalt. En nackdel är att många av våra kunder bor i flerfamiljshus och i de flesta fall finns det ingen möjlighet att koppla in leveransskåp, dels på grund av platsbrist utanför husen och dels att det behövs tillgång till både el och wifi.
Trygg och säker lösning som underlättar logistiken
E-drop säkerställer en intakt kylkedja och en säker förvaring av dagligvaror oavsett utomhustemperatur. Leverantören scannar streckkoden som finns på leveransen och kan då öppna skåpet för att ställa in varorna. Varorna hämtas sedan upp genom ett knapptryck i E-drops mobilapplikation eller genom fysiska kort som används för att låsa upp skåpen.
– När staden helt ska gå över till digitala inköp för hemservicekunder så ser vi ett stort behov av att underlätta logistiken för vår personal. Vi har ett stort antal kunder som inte själva har möjlighet att öppna dörren och ta emot varor när leverantören levererar, vilket innebär att hemservicepersonal antingen behöver skugga leverantören eller ta hand om samtliga leveranser själva. Vår förhoppning är att leveranserna inte ska bli lika tidskänsliga och personalkrävande med hjälp av dessa skåp, säger Robert Skans, projektledare på avdelningen för digitalisering och välfärdsteknik.
I filmen nedan kan du se hur de digitala leveransskåpen fungerar. Mathem medverkar som leverantör i ett geografiskt begränsat pilotprojekt i samarbete med Nowaste och Helsingborgs stad.