Uppskattad och tankeväckande utbildning i personcentrerad nära vård
Större förståelse för hyresgästerna och deras anhöriga, sin egen roll i omsorgen samt hur viktigt det är att lyssna på kundernas upplevelser. Det är några exempel på vad deltagarna av pilotutbildningen i personcentrerad nära vård tagit med sig.
Nära vård är ett prioriterat område för förvaltningen och för att alla ska ha samma grundkunskap har man därför tittat på ett utbildningspaket i personcentrerad nära vård. I paketet ingår tre korta filmer där Hans-Inge Persson berättar om hur han själv och hans fru Kristina upplevde vård och omsorg som anhörig och som vårdtagare. Efter varje film följer reflektionsfrågor som deltagarna gör både enskilt och i grupp och som avslutning diskuterar alla arbetsgrupper hur man vill jobba med personcentrerad nära vård framöver.
Medarbetarna på Stattenahemmet har under våren provkört utbildningen med dess filmer och reflektionsfrågor. Ett uppdrag som varit tankeväckande och gett dem flera insikter. De har bara gott att säga om utbildningen.
– Gör den! Någon av våra grupper har sagt ”det här är det bästa vi har gjort”, säger Susanne Carpenheim, en av enhetscheferna på Stattenahemmet.
– Vi har planerat med tre timmar för varje grupp, säger Ida Nebréus, också enhetschef. Då har vi tillsammans sett alla filmerna och har även haft tid för både enskilda reflektioner och i grupp.
Efter de positiva reaktionerna från medarbetarna samt chefsgruppen har förvaltningsledningen bestämt att alla på förvaltningen ska gå utbildningen under 2024.

Större förståelse för hyresgästernas upplevelser
Att utbildningen har lett till eftertanke och reflektion blir tydligt när undersköterskorna Jeanette Heddelin, Janet Delin och Ursula Myszkowski berättar om vad de gjort.
– Filmerna har varit värdefulla. Vi har fått upp ögonen för varför vi måste se våra hyresgäster som människor, säger Janet. Vi kallar ofta våra hyresgäster efter deras rumsnummer för att värna om deras integritet men det kanske inte är så bra för vår syn på dem.
– Hans-Inge berättar i filmen att de upplevde att alla ville väl, att alla ansträngde sig och gjorde rätt men att det blev fel i alla fall, säger Ursula.
– Deras upplevelse är att man inom vården fokuserar på mätvärden och att man som patient bara är en del i vårdprocessen och blir ett objekt i produktionen, säger Jeanette. Vi behöver ha människan i fokus istället, inte mätvärdena.
– Hans-Inge säger i filmen ”Kristina var frisk för tre veckor sedan och nu ligger hon halvförlamad i en säng.”, berättar Janet. Bara för att mätvärdena är bra kanske upplevelsen för både den sjuka och den anhöriga är något helt annat och den skillnaden behöver vi vara medvetna om.
Flera områden att jobba med framöver
Efter den sista filmen har varje grupp fått fundera över hur man ska jobba vidare.
– Vi vet att förändringar inte sker över en natt. Man blir hemmablind och tror att man gör rätt, säger Ursula. Men vi har fått upp ögonen för olika situationer och kan aktivt göra annorlunda.
– Vi behöver fokusera på det friska hos varje individ där är alla unika, säger Jeanette. Vi behöver lära känna våra hyresgäster och värna om deras egen vilja. Även om det kan göra att vi hamnar i kläm mellan beslutade insatser och hyresgästens rätt att bestämma själv.
– Att behålla fokus på rätt saker, där hyresgästens bästa är prio ett, det har vi sett att det kan vi bli bättre på, säger Susanne.
– Vi vill jobba som ett team men om hyresgästerna inte ingår i teamet blir det konstigt, säger Ida. Då blir det svårt att ha deras fokus.
Arbetet fortsätter i vardagen
På Stattenahemmet har snart alla arbetsgrupper gått utbildningen. Men det är nu själva arbetet börjar.
– Vi ser att hyresgästen själv måste få vara med och bestämma i fler delar, säger Jeanette. Vi är specialister på vården och vi kan erbjuda saker som vi ser är bra för kunden. Men vi kan inte tvinga någon som inte vill.
– Vi har en utmaning i att få anhöriga att förstå vår roll och vem vi är till för, säger Ursula. De anhöriga vill ibland att vi gör saker för deras närstående som de själva kanske inte vill ha. Här kan vi bli tydligare om hur vi arbetar.
– Vi har också reflekterat över hur vi samarbetar med andra vårdinstanser, men här finns mer att göra, säger Susanne. Den informationsöverföring som behövs när människor flyttar mellan olika vårdgivare kan till exempel bli bättre.
Under resten av året vill Susanne och Ida regelbundet följa upp och prata om nära vård med sina arbetsgrupper. De ser fram emot att det finns en plan för hur detta ska gå till i förvaltningen. De hoppas också att olika verksamheter inom förvaltningen tillsammans kan jobba mer personcentrerat. För hyresgästernas bästa.
Bakgrund
Ett av förvaltningens prioriterade områden är nära vård. Det betyder bland annat att vi ska ha kundens fokus, arbeta utifrån kundernas personliga behov samt mer samordnat arbetssätt med regionens olika verksamheter.
Målen inom det prioriterade området nära vård är att vi
- Har kundens fokus och arbetar personcentrerat, sammanhållet, proaktivt och hälsofrämjande.
- Främjar personens delaktighet och medskapande.
Syftet med utbildningen i personcentrerad nära vård är att alla medarbetare och chefer ska ha en grundläggande förståelse för omställningen. Utbildningen består av tre kortare filmer med efterföljande gruppdiskussioner kring utvalda dialogfrågor.
Mer information
På intranätet finns en sida för det prioriterade området Nära vård där du bland annat hittar utbildningsmaterial och instruktioner.
Kontakta någon av samordnarna för utbildningen: verksamhetsutvecklare Marina Forssberg eller tjänstedesignscoach Malin Remmerfors.