Utebliven avvikelserapportering skapade onödig oro

CN
Carina Nanker
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

En hyresgäst med kognitiv sjukdom på ett vårdboende har under en längre tid inte blivit bemött enligt en utarbetad handlingsplan och blivit utåtagerande. Bristerna i bemötandet hade kunnat åtgärdas tidigare om rutinerna för det systematiska kvalitetsarbetet följts och avvikelser rapporterats. Vård- och omsorgsförvaltningen ser allvarlig på händelserna och gör därför en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) om allvarligt missförhållande.

– Vi har brustit i vårt uppdrag att systematiskt följa upp vår verksamhet och rapportera när något är fel, säger Sandra Bengtsson, verksamhetschef vård- och omsorgsförvaltningen. I det här fallet har det skapat oro bland våra hyresgäster och det hade kunnat undvikas. Här kan vi arbeta mer systematiskt och proaktivt.

Rapportering av avvikelser samt lärande av tidigare utredningar och åtgärdsplaner är viktiga delar i att kvalitetssäkra vården och omsorgen till våra hyresgäster. Förvaltningen har två specialister inom kognitiv sjukdom som ansvarar för att utbilda och handleda. Dessa blev inkopplade i samband med Lex Sarahanmälan men vi skulle ha tagit in handledning i ett tidigare skede. De händelser som inträffar hade därmed kunnat undvikas. Verksamheten arbetar nu med att hitta effektiva sätt att dela erfarenheter och öka samarbetet mellan enheter med liknande problematik.

Hyresgästen bor sedan januari 2023 på annat boende med specialistkompetens inom demensområdet.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.