Välfärdsteknik visades upp på mässa
Idag höll avdelningen för digitalisering och välfärdsteknik en mässa för tekniskt nyfikna besökare. Utställare var personal från vård- och omsorgsförvaltningen som tillsammans med en handfull externa aktörer visade upp ett urval av den välfärdsteknik som nu erbjuds och som kan komma att erbjudas i framtiden.

Vad är välfärdsteknik?
Ja, vad är egentligen välfärdsteknik? En definition lyder: ”Välfärdsteknik är digital teknik som gör att en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning kan behålla eller öka sin trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet”.
Jarl Tersin, chef på avdelningen för digitalisering och välfärdsteknik tillägger:
— Det är tekniska lösningar som kan förbättra moment i vårt arbete, som kan göras på ett annat sätt. Det frigör tid och ökar välbefinnandet.
Teknik som ger många vinster
Ett exempel som presenterades på mässan är en spol- och torktoalett. Precis som namnet avslöjar spolar den rent och torkar vid varje toalettbesök. Forskning har visat att man genom detta kan minska antalet fall av urininfektion, samtidigt som man besparar tid från personal och gör kunder mer självständig.
Det är ofta det som den nya tekniken är, besparande och vinstgivande på samma gång.
Som fallet med ”medicinpåminnaren”. En maskin som enligt schema levererar rätt dos medicin i rätt tid. En grön lampa lyser starkt och en röst meddelar när medicinen ska tas vilket gör att hemvårdspersonal kan disponera sin tid bättre. Man slipper känna stress över att många kunder ska få sin medicin levererat mer eller mindre samtidigt.


En internt uppfunnen digital lösning är den digitala vårdboende-assistenten ”Britt-Mari”. Appen ger svar på vanligt förekommande frågor som vilken dag det är, vad klockan är, vilken mat som serveras när och vilka aktiviteter som är på gång.
— Vårdpersonal ägnar mycket tid åt att svara många på frågor som man nu istället gör digitalt. Hyresgästerna på vårdboende känner trygghet när de får svar på sina frågor och nu behöver de inte vänta på svar, utan får det direkt via en enkel app, berättar Vlado Filipovic, administratör på vårdboendet Kungshult.

Teknikutveckling ligger i tiden
Coronapandemin har drivit på behovet av tekniska lösningar som exempelvis digitala bokningssystem för möten på boenden och matinköp.
— Det känns som detta är rätt i tiden just nu och min förhoppning är att besökaren efter denna mässa ska veta att det finns massor med saker som är på väg ut i verksamheten. Man skall veta lite mer om hur den nya tekniken fungerar och man skall ha fått svar på sina frågor, säger avdelningschef Jarl Tersin.
Ett faktum är att mässan i sig stod för viss teknikutveckling. För att coronasäkra eventet bjöds deltagare även in via Teams där man kunde se presentationerna live hemma vid sin dator.


