VOF-akademin – vår väg mot en bättre kompetensförsörjning

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

På initiativ från verksamheten skapar nu vård- och omsorgsförvaltningen en ny enhet med fokus på kompetensförsörjning. Enheten ska bland annat samordna förvaltningens utbildnings- och praktikfrågor samt utveckla samverkan med VO-college och olika läroverk och aktörer som arbetar med arbetsmarknadsåtgärder.

Kompetensutveckling är en av förvaltningens största utmaningar framöver och det är inget som är unikt för Helsingborg. Andelen äldre ökar markant de närmaste åren och kunderna har större behov och andra krav än vad de hade igår. Samtidigt blir det färre personer i arbetsför ålder som ska försörja både barn och äldre.

– Utmaningen ligger i att hitta personer som vill arbeta hos oss och som vill stanna kvar och utvecklas hos oss – allt för att vi ska kunna möta kundernas behov. Som enhetschef ute i verksamheten är det svårt för var och en att jobba strategiskt med denna fråga. Enhetscheferna har därför lyft behovet av att vi behöver kraftsamla i frågan och jobba mycket mer strategiskt med kompetensförsörjning, säger Martina Elofsson, HR-chef.

VOF-akademin har alltså kommit till på initiativ av enhetscheferna i verksamheten. Cheferna har lyft sitt behov i verksamhetsplanerna och sen har verksamhetscheferna lyft behovet i sin tur. I  omsorgsdirektörens verksamhetsplan under aktiviteter för 2021 framgår det att vi ska ”Utreda möjligheten för en utbildningsenhet under HR-chefen som får ett samordningsansvar för kompetens- och fortbildningsfrågor, praktiksamordning etc.” Och på den vägen har enheten kommit till.

Enheten ska arbeta både strategiskt med stora övergripande frågor men även mycket praktiskt med uppgifter som tidigare legat fördelar runt om i förvaltningen. Vid praktiksamordning kan det till exempel handla om att samordna inventeringen av utbildade handledare och informera om handledningsutbildningar eller att ha en dialog med gymnasieskolorna kring vad för kompetens vi förväntar oss att eleverna har när de kommer ut på praktik och så vidare. VOF-akademins uppdrag ser ut som följer:

  • Samordna arbetet kring kompetens- och fortbildningsfrågor.
  • Samverka med utbildningsansvariga i förvaltningen.
  • Ansvara för samordning för praktikanter och studenter.
  • Bevaka och ansöka om stadsbidrag och projektmedel som kan bidra till kompetensutveckling på förvaltningen.
  • Utveckla samverkan med vård- och omsorgscollege (VO-college) lokalt.
  • Samordna utvecklingsarbetet kring Hbg Learns.
  • Samverka med lärosäten och andra aktörer.
  • Tillsammans med HR-avdelningen arbeta för att forma interna karriärvägar, nya befattningar och ny kompetens.

VOF-akademin tillhör organisatoriskt HR-avdelningen och kommer bestå av en enhetschef, en praktiksamordnare och en utbildningssamordnare. De båda samordnartjänsterna är under rekrytering. Enheten har påbörjat sitt arbete så smått men räknar med att vara fulltaliga och igång på riktigt till hösten.

– Det första som behöver göras när enheten är på plats är en nulägesanlys. Vi behöver samla ihop alla frågor för att få koll på behoven. Därefter handlar det om att prioritera – naturligtvis tillsammans med verksamheten. Vad måste vi ta tag i direkt och vad kan vi vänta med. Vi måste helt enkelt ta fram en plan för hur vi ska kunna jobba med kompetensförsörjningen på bästa sätt, säger Gabi Djordjevic, enhetschef på VOF-akademin.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.