Så här använder du våra interna kanaler

E-post, Teams eller möte, vilken skillnad gör det? Hur, när och i vilken kanal vi berättar olika saker kan vara avgörande för att det vi vill berätta verkligen går fram.

För att underlätta för dig har vi tagit fram riktlinjer för intern kommunikation. I den beskriver vi

  • ditt och mitt kommunikationsansvar
  • de kommunikationskanaler vi har och vad de ska användas till
  • de fyra stegen du behöver tänka på innan du ska berätta något

I riktlinjerna finns även en lathund med praktiska exempel på olika typer av information som ska till olika mottagare. Lathunden ger dig förslag på vilken kanal som passar bäst för olika typer av innehåll och mottagare.

Riktlinjerna kan också användas som underlag för i vilken kanal du som medarbetare på förvaltningen kan förvänta dig att hitta olika typer av information.

Till dig som är chef

Som chef har du ett särskilt kommunikationsansvar till medarbetare i din verksamhet så att de vet det de behöver för att kunna göra ett bra jobb. Detta ansvar är särskilt viktigt vid kris. 

Hur pratar ni om kommunikation på din avdelning/enhet? Har ni bestämt vad som finns i de olika kanalerna? Vet alla hur ofta kanalerna uppdateras?

Vårt tips är att ni har en stående punkt på alla arbetsplatsträffar där ni pratar om er kommunikations- och bemötandekultur. Genom att uppmärksamma kommunikation som verktyg blir fler medvetna om vikten av att och hur vi kommunicerar med varandra.

CN
Carina Nanker

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.