Pressmeddelande och IVO-anmälan
Det finns en överenskommen process för arbetsgången mellan avdelningen för kvalitet och utveckling samt marknad och kommunikationsavdelningen hur vi gör praktiskt när det är aktuellt med ett pressmeddelande om en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Processbild för anmälan till IVO med pressmeddelande (pdf)
Kalender för arbetsgång anmälan till IVO med pressmeddelande (pdf)
Hur en anmälan till IVO med pressmeddelande (PM) ska genomföras:
- När bedömning är gjord att en lex Sarah ska skickas till IVO tar utredare kontakt med kommunikation via funktionsbrevlådan vofkommunikation@helsingborg.se med kopia till kommunikationschef. Utredare informerar om anmälan och bifogar utkastet till utredningen (om det finns) så kommunikatör kan bedöma om det blir PM eller inte.
Vid föranmälan skickas en kort sammanfattning om händelsen i mejlet.
Samtidigt meddelar utredare vilket datum som anmälan ska skickas till IVO (med hänsyn till 2 arbetsdagar för PM). Kommunikation har samma behörighet att ta del av utredningen som berörd enhetschef (EC) och verksamhetschef (VC). - Samtidigt som steg 1 skickar utredare utkastet till utredningen till avdelningschef, EC och VC. Avdelningschef återkopplat om utredningen är godkänd. EC och VC återkopplar åtgärder samt begärd information till anmälan. Utredare gör eventuella justeringar i samband med återkoppling.
- Kommunikatör/kommunikationschef bedömer om det blir ett PM eller inte och återkopplar detta till utredarna snarast. Vid PM får utredarna en kommunikatör till just denna anmälan. Behövs mer information tar kommunikatör kontakt med utredare.
Om det ska skrivas PM:
- Kommunikatör skriver ett utkast till PM och skickar förslag inom 2 arbetsdagar (från meddelande om anmälan till IVO från utredare). Förslaget skickas till utredare, avdelningschef, VC och kommunikationschef.
- Samtliga återkopplar eventuell input eller att PM är godkänt till kommunikatör snarast.
- Utredare anmäler till IVO via mejl. OBS! Anmälan skickas inte in torsdagar då det betyder extra arbete under helgen för berörd verksamheten.
- Utredare skickar mejl till EC och VC med kopia till omsorgsdirektör, avdelningschef och kommunikatör med information om att anmälan till IVO görs. Det framgår i mejlet vilken enhet som anmälan avser samt vilket tema som anmälan avser, ex. sekretess, skyddsåtgärder, brister i bemötande osv.
- Kommunikatör publicerar PM dagen efter att anmälan skickats till IVO.
OBS! Om anmälan skickas till IVO via deras digitala tjänst ska pressmeddelande gå ut samtidigt som anmälan skickas till IVO. Därför ska utredare anmäla till IVO via mejl för att underlätta den interna processen.