Intern kontroll – planen för 2025 är klar!
Intern kontroll handlar om att vi ska bedriva vår verksamhet så rättssäkert, effektivt och med så god kvalitet som möjligt för de vi finns till för. Intern kontroll är helt enkelt ett bra verktyg för att förbättra en verksamhets kvalitet.
Så här togs kontrollplanen fram
Arbetet med intern kontroll ska vara en ständigt pågående process i verksamheten, och på AMF jobbar vi med den på alla nivåer. Planen för 2025 är framtagen utifrån en workshop med nämnden samt dialoger och riskanalyser med både chefer och medarbetare.
Förslaget inför 2025 innehåller fördjupade processer och granskningspunkter kopplat till den förflyttning som förvaltningen arbetar med. Kompetensförsörjningsperspektivet är ett nytillkommet område liksom klagomålshantering, avvikelsehantering enligt Socialtjänstlagen samt löneattestering.
Intern kontrollplan 2025
Några av årets granskningspunkter:
- risk för att invånare som fullföljt en yrkesutbildningsinsats inte får ett arbete
- risk för att rutiner för klagomålshantering inte är kända och inte följs
- risk för att rutin för närvaro/frånvaro för invånare med ekonomiskt bistånd inte följs
- risk för att invånare som inte deltar i en sammanhållen aktivitet inte har ett fysiskt möte med sin arbetsmarknadssekreterare varje vecka
Tidigare års granskningspunkter följs upp och tas bort när processen fungerar I andra fall är punkter kvar till kommande år, men delmoment som fungerar tas bort och punkten omformuleras.