Vår trafikkompetens ska samlas och ingå i trafikenheten framöver
Trafik- och infrastrukturfrågor hanteras idag i olika delar av stadens organisation – huvudsakligen inom stadsbyggnadsförvaltingen (SBF) och stadsledningsförvaltningen (SLF). Strax innan årsskiftet beställdes en fördjupad utredning kring hur trafik- och infrastrukturfrågorna bör organiseras framåt, på uppdrag av stadsbyggnadsdirektör Anna Möller och utvecklingsdirektör Mikael Kipowski. Arbetet har utförts av konsultfirman Startpoint Advisory som nu är klar med sin utredning. Som en del av utredningen har Startpoint genomfört djupintervjuer och en workshop med ett antal utvalda och berörda personer.
I rapporten Utredning kring infrastruktur och trafik i Helsingborg (pdf, 3,7 MB) finns 7 utmaningar och 6 rekommendationer. Flera av de utmaningar som identifierats i utredningen relaterar till att kompetenser kring trafik och infrastruktur är uppdelade. En av konsulternas rekommendationer är att ”stärka samordning genom en mer samlad infrastruktur och trafikorganisation”.
I dagsläget kommer stadsbyggnadsförvaltningen arbeta vidare med alternativ 1. Det innebär att en projektledare inom staben på stadsmiljö samt trafikplanerare inom översiktsplanering kommer att ingå i trafikenheten framöver. Målsättningen är att den nya organisationen ska börja gälla från hösten och i samband med det sätta trafikenhetens nya uppdrag, se över roller och så vidare.