HR-nyhetsbrev februari
HR-nyhetsbrevet kommer ut fyra gånger om året. Här berättar vi om det förvaltningsövergripande HR-arbetet, ger tips och påminner om sådant som du behöver ha koll på som chef med personalansvar.
Kompetensförsörjning och ständig utveckling
Förändringsarbete korttidsbemanning
I december fattades beslut om hur vi inom SFF ska tackla de förändringar i Lag om anställningsskydd (LAS) som skapar stora konsekvenser för våra nuvarande arbetssätt kring kort- och visstidsbemanning. För att möta skolornas behov av kort- och visstidsbemanning och samtidigt hantera gällande regelverk behöver vi minska tim-tiden, dvs. den arbetstid som utförs av intermittent anställda.
Det är fråga om två förändringsarbeten:
- Respektive rektor får i uppdrag att se över sina arbetssätt för bemanning och ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att övergå till arbetssätt där man minskar tim- och visstid till förmån för tillsvidareanställning. Tanken är att detta arbetet sker i samband med planeringen av kommande läsår.
Verksamhetschef tillsammans med HR-konsult och ekonom arbetar i skrivande stund med planeringen för detta och kommer att komma med info på VO-möten/motsv.
- Mycket av tim-tiden görs ju av medarbetarna som jobbar via Vikariebanken. För att minska tim-tiden behöver Vikariebankens verksamhet kompletteras och bli en bemanningsenhet som också har månadsanställd personal för pool-tjänstgöring.
En enhetschef som ska ansvara för Vikariebanken/korttidsbemanningen är rekryterad och tillträder i slutet av mars. Idag finns en arbetsgrupp inom HR-avdelningen som påbörjat planeringen av förändringen. Det finns också en referensgrupp bestående av chefer och administratörer inom för- och grundskola.
Har du frågor eller är nyfiken på detta område är du välkommen att kontakta Karin Gerken.
Teach for Sweden
Har du obehöriga lärare som är akademiskt utbildade inom exempelvis matematik, teknik eller språk på din skola? Tipsa gärna dessa om att söka till Teach for Swedens tvååriga ledarskapsprogram. En ny antagningsomgång har startat och sista ansökningsdag är den 28 februari 2023.
Om sökande klarar Teach for Swedens (TFS) urval och har rätt akademiska meriter för att antas till en kompletterande pedagogisk utbildning har du som rektor vid en högstadieskola möjlighet att behålla en duktig lärare på 80 procent och om två år ha en behörig lärare som kan söka en lärarlegitimation.
Läs mer här.
Introduktionsdag för nyanställda medarbetare
Vårens introduktionsdag för nyanställda medarbetare kommer att ske fredagen den 3 mars på Fritid Helsingborgs aktivitetshus Tryckeriet. Det blir ett förmiddagspass. Passet är glädjande fullbokat och anmälan är stängd.
Prao… Snart dags för åk 8 att utforska yrkeslivet!
Praon genomförs den här terminen under vecka 13, 16 och 17. Vi vill så klart att alla våra elever ska kunna erbjudas PRAO-plats och därtill väcka deras intresse för en framtid inom de yrken som finns inom SFF. Registrera erbjudande om praoplatser på samverka.nu – det bidrar till en likvärdig skola att kunna erbjuda prao-platser den vägen.
Klicka här för vägledning för handledare som tar emot prao samt den stadsgemensamma digitala praointroduktionen.
Klicka här för att läsa mer om prao i Helsingborg och anmäla att ta emot praoelever.
Klicka här för att inspireras av hur andra gör.
Klicka här för en praoguide.
SFFare uttagen till Framtidens ledare
Framtidens ledare är Familjen Helsingborgs program för medarbetare som är nyfikna på ledarskap och där arbetsgivaren bedömer att de är lämpliga för chefsuppdrag.
Helsingborg stad har några platser på programmet och i årets grupp som startar nu i februari har en av SFF:s medarbetare, Zandra Rick på Laröds skola, efter stadens urvalsprocess blivit antagen.
Ny stadsgemensam introduktion för nya chefer
Stadens introduktion för nya chefer har omarbetats och leverantör har upphandlats. Målgruppen är nyanställda chefer oavsett tidigare ledarerfarenhet och ger deltagaren både en bild av vad det innebär att vara ledare i Helsingborgs stad och verktyg för att lyckas med uppdraget.
Programmet genomförs i samarbete med konsulter från Gällöfsta Perlan Ledarskap och kommer bland annat innehålla värdefulla delar från stadens tidigare ledarskapsprogram – Ledarskap Helsingborg och Samspel Helsingborg.
Mer info och hur du som ny chef i staden anmäler dig hittar du här.
Delaktighet och hälsa
Nytt avtal med Feelgood
Från och med i år har staden ett nytt företagshälsovårdsavtal med Feelgood. Det finns flera digitala tjänster och utökat stöd i det nya avtalet, läs gärna mer om det här.
Ny rutin för delegation av arbetsmiljöuppgifter
Staden har arbetat med att ta fram en ny rutin för delegation av arbetsmiljöuppgifter. Rutin Ansvar och fördelning av arbetsmiljöuppgifter har reviderats och det har tillkommit en checklista för arbetsmiljöuppgifter enligt SAM. Du hittar det här.
I samband med framtagandet av den nya rutinen har även rutin för medarbetarsamtal mellan chef och chefens chef har uppdaterats. Om du ska ha ett medarbetarsamtal med en medarbetare som också är chef ska du även följa upp uppgiftsfördelningen och den årliga uppföljningen av systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och samverkan för medarbetarens skyddsområde. Information och material hittar du här.
Årlig uppföljning av systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och samverkan
Som ni känner till följer vi, i enlighet med AFS 2015:4 OSA, årligen upp arbetet med SAM och samverkan via enkät. Enkäten distribueras via Agerus och det är också där du hittar resultatet, precis som med medarbetarenkäten.
Nu är det dags igen! Inom kort skickas enkäten ut till deltagare i lokala samverkansgrupper. Glöm inte att svara på enkäten och uppmuntra medlemmarna i din LSG att göra detsamma.
Gemensam uppstart för lokala samverkansgrupper
I staden arbetar respektive förvaltning med att vidareutveckla samverkan. Det är ett partsgemensamt åtagande som sker inom ramen för samverkansorganisationen. Inom SFF har den förvaltningsövergripande samverkansgruppen (FSG) kommit överens att genomföra en gemensam uppstart för samtliga lokala samverkansgrupper inom förvaltningen. Den är planerad till den 7 september klockan 14-16:30 och tanken är att ordinarie medlemmar i LSG deltar (samma som besvarar enkäten för årlig uppföljning av SAM och samverkan). Boka in datumet med din LSG redan nu. Mer info och formell inbjudan kommer längre fram.
Uppmärksamma och premiera
Löneöversyn 2023
Arbetet med årets löneöversyn är igång och just nu genomför cheferna utvärderande lönesamtal med samtliga medarbetare. Cheferna har fått tillgång till sina förhandlingsunderlag på webben och sista dag för att rapportera in förslag på nya löner är den 17 februari. Utbetalning av ny lön sker den 27 april och gäller från 1 april.
För Kommunals avtalsområde saknas ännu uppgift om utrymmesramar, vilket innebär att de nya lönerna för dessa medarbetare inte kan betalas ut utifrån samma tidplan som resterande (detsamma gäller Läkarförbundets avtalsområde). Vi återkommer så snart vi har mer information.
Stadens minnesgåva 2023
Det är nu dags att gå ut med information till era medarbetare gällande anmälan till stadens minnesgåva 2023. De som tror sig ha minst 25 års tjänstgöring i Helsingborgs stad (och inte fått minnesgåva tidigare) anmäler sig till sin lokala administratör på enheten. Vidare information om hantering kring detta kommer skickas ut via mejl inom kort. Observera att inga medarbetare ska anmäla sig direkt till förvaltningen.
Förvaltningens pensionsavtackning våren 2023
Förvaltningens och nämndens avtackningslunch för medarbetare som slutat p.g.a. pension, under hösten 2022, blir den 12 maj på Parapeten. Som tidigare i samarbete med Rönnowska skolan (lärare och elever från restaurang- och livsmedelsprogrammet). Vi kommer att administrera, dvs samla in underlag för vilka som ska få inbjudan som vanligt.
Övrig aktuell information
Ersättning vid arbete under lovskola
Snart är det sportlov och säkert lovskola lite här och där. Info om ersättningar hittar du på HR-sidan (skrolla ned till Skol-och fritidsförvaltningen).
Löneskulder
Skol- och fritidsförvaltningen har tyvärr varje år en hel del löneskulder. En del av dessa hade enkelt kunnat undvikas. Löneskulderna drabbar förvaltningens ekonomi, medarbetens ekonomi med tanke på att hen får ligga ute med skatten (den regleras först året efter i deklarationen) samt arbetsgivarens varumärke.
Vi har identifierat de tre vanligaste orsakerna:
Sent avslut av anställning i WinLas, så att lön utbetalas trots att medarbetaren slutat.
Sent inlagda föräldraledigheter, tjänstledigheter, studieledigheter. Framför allt vid termins början.
För mycket uttagen semester vid avslut av tjänst. Semester får du i förskott.
Låt oss hjälpas åt att förebygga att löneskulder uppstår!
Höjd pensionsålder från 1:e januari 2023
Från och med 1:e januari 2023 har pensionsåldern höjts så att man tidigast kan ta ut allmän pension från 63 års ålder (för personer födda 1960 gäller istället 62 år).
Samtidigt höjs den s.k. LAS-åldern från 68 till 69 år vilket innebär att medarbetare har rätt att stanna kvar i anställning till 69 år. Läs mer på Pensionsmyndighetens hemsida.
Det påverkar även åldersgränserna inom vissa ersättningar i socialförsäkringen, bland annat sjukpenning, och sjukersättning. Läs mer på Försäkringskassans hemsida.
Chef/chefsstöd: Genomgång i Personec P – våren 2023
Under våren erbjuder HR-servicecenter genomgång i Personec P för dig som är chef eller chefsstöd. Det finns 8 tillfällen framöver varav fyra med enbart schemahantering.
Aktuella datum är: 22 februari, 8 mars, 22 mars, 5 april, 19 april, 3 maj, 17 maj och 31 maj.
Genomgången sker på distans och via Teams. Antalet deltagare per tillfälle är begränsat.
- 22 februari (10:00-11:30) – genomgång i Personec P. Fullbokad
- 8 mars (10:00-11:30) – schemahantering.
- 22 mars (10:00-11:30) – genomgång i Personec P. Fullbokad
- 5 april (10:00-11:30) – schemahantering.
- 19 april (10:00-11:30) – genomgång i Personec P.
- 3 maj (10:00-11:30) – schemahantering. Kommer inom kort.
- 17 maj (10:00-11:30) – genomgång i Personec P. Kommer inom kort.
- 31 maj (10:00 – 11:30) – schemahantering. Kommer inom kort.
Bemanning HR-avdelningen
Anna-Lena Grimberg kommer att sluta i början av april. Hon har haft uppdraget som teamchef för HR-partnergruppen. Eva Blixt kommer att ersätta Anna-Lena som teamchef.
Nytt ansikte som HR-konsult i teamet blir inte ett så nytt ansikte utan Linda Christensen som idag är vikarie hos oss kommer att fortsätta tillsvidare. Fördelning av kontaktpersonsuppdrag är inte klart ännu men vi kommer att informera de chefer som kommer att få ny HR-konsult då det pusslet är lagt.