Fritidspedagogik – verksamhetens kärna
Att förena god omsorg och pedagogisk verksamhet är en av hörnstenarna i fritidshemmets pedagogik. Det pedagogiska arbetet utgår från barnens intressen och erfarenheter. Det är viktigt att barnen får delta i sociala och meningsfulla sammanhang för att främja deras allsidiga lärande och utveckling.
Betydelsefulla inslag i verksamheten är – lek, rörelse och skapande arbete. Genom detta får barnen möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla fantasi och kreativitet samt förmåga att samarbeta och kommunicera. När barnen får pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéer i handling utvecklas kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin förmåga.
Omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet genom att:
- fritidshemmet är ett komplement till skola
- hem och skola samarbetar.
Stödjer elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter genom att:
- erbjuda en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer
- ha utgångspunkt i ett situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat lärande, där det sociala samspelet med andra är en viktig del
- ta hänsyn till elevernas behov, erfarenheter och tänkande, samt anpassas till att elever har olika förutsättningar
- främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande uttrycksformer, samt utforskande och praktiska arbetssätt
- träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Elevdelaktighet och inflytande är en grundförutsättning.
Vi erbjuder en meningsfull fritid genom att utgå från elevernas behov, intresse och erfarenheter. Vår uppgift är också att utmana eleverna genom att inspirera till nya upptäckter. Detta gör vi genom att:
- planera utifrån ålder och mognad
- lära känna sin närmiljö
- erbjuda en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer.
Vi erbjuder möjlighet till vila och rekreation för hälsa och välbefinnande genom att:
- utveckla stimulerande lärmiljöer både gällande variation av aktiviteter och den fysiska miljön
- utgå från barnens behov och intresse samt göra dem delaktiga.
Fritidshemmets uppdrag formuleras i skollagen och läroplanen (främst kapitel 1 och 2) och är gemensam för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
De allmänna råden är till för att ge stöd och vägledning i arbetet med att planera en målstyrd fritidshemsverksamhet som utgår från styrdokumenten, och att bidra till en ökad måluppfyllelse för eleverna i fritidshemmet. De allmänna råden tar upp förutsättningarna för arbetet i fritidshemmet, rektorns pedagogiska ledarskap, lärande i fritidshemmet och samverkan med hemmet.