Vad är lärande för hållbar utveckling?
Lärande för hållbar utveckling handlar om ett förhållningssätt, där barn, elever och lärare genom olika metoder och verktyg ges förutsättningar att göra medvetna, aktiva och ansvarstagande val för en hållbar framtid. Definition av vad lärande för hållbar utveckling innebär är här hämtad från Skolverkets modul för LHU samt från det globala utbildningsdokumentet GAP (global actionprogram) från UNESCO (2014).
Lärande för hållbar utveckling har som mål att barn och elever ska kunna agera för en hållbar utveckling, såväl i det egna livet som i samhället i stort. Då krävs handlingskompetens, d v s att medvetet och kritiskt kunna värdera olika alternativ, att kunna ta ställning i frågor som rör hållbar utveckling samt ha förmågan att aktivt delta i arbetet för att nå ett hållbart samhälle. Dessutom krävs en förmåga att tänka och lära nytt och kunna se vad den nya kunskapen har för betydelse för våra beslut. För den enskilde individen innebär det alltså att ha kunskaper, möjligheter att påverka och motivation att göra det.
Handlingsplan
- Utse huvudansvarig i förvaltningsledningens styrgrupp/ledningsgrupp som rapporterar/samarbetar med förvaltningens miljösamordnare.
- Verksamhetsplanens skrivning avseende lärande för hållbar utveckling tydliggörs för verksamhetscheferna som i sin tur får tydliggöra för rektorerna.
- Hållbarhetsarbetet och LHU arbetas in i varumärket Helsingborgs stads skolor via kommunikationsavdelningen.
- Utarbeta en form för uppföljning av LHU-arbetet i styrgrupp/ledningsgrupp.
- LHU frågan arbetas in i förvaltningens övriga utvecklingsarbete.
Skolan samarbetar med företag, kultur och andra samhällsaktörer för att skapa en verklig kontakt med omvärlden och ge eleverna en meningsfullhet och ett sammanhang i sitt lärande för hållbar utveckling. Skolan är organiserad så att alla barn, elever och personal ges möjlighet att aktivt delta i arbetet för en hållbar utveckling. Skolan delar med sig av sina erfarenheter av arbetet för en hållbar utveckling, exempelvis via Pedagogsajten.
- Formulera mål och vision för arbetet med LHU på skolan. Skapa en gemensam pedagogisk helhetsidé. Alla på skolan diskuterar tillsammans vad skolan har för långsiktigt mål med arbetet och hur detta kan utveckla varje enskild lärares undervisning. Verksamheten dokumenterar och utvärderar LHU arbetet efter hand.
- Elevinkluderande arbetssätt där eleverna görs delaktiga i beslut, i utformandet av undervisningen (handlingskompetens, att vilja och veta hur jag kan påverka-demokrati).
- Ett utbyte och en kontakt med det omgivande samhället. Identifiera hur olika aktörer skulle kunna bidra till elevernas undervisning och fördjupa kunskapen kring frågor om hållbar utveckling.
- Långsiktigt och proaktivt ledarskap, att testa nya sätt att organisera utbildningen (och våga misslyckas).
- Ge förutsättningar för lärarna att arbeta ämnesövergripande.
Stöd i arbetet
- Hållbara framtidsval- ta kontakt med skolans SSA-team och hållbarhetsombud för att skapa ett samarbete.
- Engagemangsakuten, är en lista med personer i kommunen som du som lärare eller elev kan kontakta för att lära mer om olika förvaltningar, företag och arbetsområden. Det finns inga givna ramar för samarbetet, det blir vad ni gör det till.
- Miljösamordnarna erbjuder regelbundna nätverksträffar för hållbarhetsombud som ett tillfälle att utbyta idéer och tankar med andra skolor och att få möjlighet till fortbildning inom olika ämnen.
Personalen får den kompetensutveckling som de behöver för att kunna driva arbetet för lärande för hållbar utveckling i den egna undervisningen. Kompetensbehovet kan variera, därför är det viktigt att kartlägga vilka behov som finns och forma fortbildningsinsatser efter det. Det kollegiala lärandet används inom arbetsplatserna för att hitta ämnesövergripande ämnesområden och samarbetsformer.
Fortbildningsmöjligheter:
- Skolverkets modul för pedagoger: Hållbar utveckling, åk 1-6, åk 7-9, gymnasiet
- Skolverkets modul för rektorer: Leda lärande för hållbar utveckling kan användas för att utveckla skolans arbete med lärande för hållbar utveckling.
- WWF:s online utbildning för rektorer “Leda en skola för hållbar utveckling”.
- Skolforskningsinstitutet: Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) | Skolforskningsinstitutet (skolfi.se)
Metod
- Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling används för att arbeta med hållbar utveckling och de globala målen i Agenda 2030 på ett framgångsrikt sätt.
Nätverk som finns och där förvaltningen är representerad
- Chefsnätverket Education for Sustainable Development CESD. Förvaltningsdirektören eller en av verksamhetscheferna är representant i detta chefsnätverk för Helsingborgs räkning och deltar i de årliga träffarna
- Det nationella LHU nätverket. Förvaltningens miljösamordnare deltar på LHU- nätverket.