Lärande för hållbara framtidsval
När du slår ihop lärande för hållbar utveckling (LHU) och studie och yrkesvägledning (SYV), inklusive samverkan mellan skolan och arbetslivet (SSA), då får du lärande för hållbara framtidsval. Det har vi gjort i Helsingborgs stads skolor.
Att göra väl underbyggda framtidsval kräver kunskap men också vilja och mod. Ett gemensamt mål för SYV- och LHU-arbetet i skolan är att eleverna utmanas i och utvecklar just de här kunskaperna och förmågorna. Det kan handla om val av utbildning eller yrke men också om hur jag väljer att leva mitt liv i förhållande till de utmaningar vi står inför när det gäller miljö och klimat eller social hållbarhet. Vi vill våga tänka nytt tillsammans.
Ett redskap i det här arbetet är samverkan mellan skolan och det omgivande samhället för att ge eleverna både motivation för lärande och förberedelse inför framtiden och kommande yrkesliv.
Vad har vi att vinna på ett samarbete?
Samverkan mellan LHU och SYV/SSA kan utgöra stöd för skolan att arbeta mot sina egna prioriterade mål men också mot gemensamma mål i verksamhetsplanen för Helsingborgs stads skolor. Samarbetet kan också vara ett verktyg för att arbeta med flera av de utmaningar som de globala målen adresserar så som klimatneutralitet eller elevernas likvärdiga livschanser oavsett var de bor och i vilken skola de går.
Vår omvärld
När omvärlden förändras i ett högt tempo och framtiden är oförutsägbar behöver vi nyttja omgivande arbetsliv (företag, myndigheter och civilsamhället) för att höja undervisningskvalitet och trendspana. När tydliga sammanhang skapas ökar också relevansen genom att elever och lärare möter omvärlden genom verkliga samarbeten med andra aktörer i samhället. Samverkan utifrån både LHU och SYV/SSA perspektiv blir ingredienser i den pedagogiska lärprocessen genom hela grundskolan.
Vinster
Vi har alla mycket att vinna på att hitta organisatoriska synergier som möjliggör samarbete. Många av våra skolor har utsett personer med uppdrag kopplat till samverkan skola och arbetsliv (modern arbetslivsorientering MOA) och lärande för hållbar utveckling. Genom att använda oss av ett samarbete mellan dessa befintliga möjlighetsstrukturer tror vi att dessa uppdrag får bättre spridning och effekt för eleverna och undervisningen. Framförallt ges samverkan mellan skola och arbetsliv bredare fokus på kunskap genom värdeskapande samarbeten omkring aktuella hållbarhetsutmaningar.
Motivation
Skolan ska utgå från elevernas erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Undervisningen ska innehålla varierade arbetsformer och skolan befinner sig i ett samhälle med många tillgängliga kunskapskällor. Genom att utvidga klassrummet och låta eleverna samverka med det omgivande samhället kan den yttre miljön skapa en inre motivation. När vi skapar och använder nätverk av olika aktörer kan elever få möjlighet att tillämpa sina kunskaper på riktigt och handla för att skapa värde även för andra.
Elever kan exempelvis besöka och samarbeta med lokala företag, föreningsliv, högskolor och universitet eller delta i globala och internationella initiativ. Den här typen av samarbeten ger möjlighet att utveckla såväl handlingskraft som innovationsförmåga och en vilja att skrida till handling för att skapa någonting nytt, värdefullt och hållbart. Samarbetet kan också ge möjlighet till upplevelsebaserad och därmed fördjupad kunskap om både utbildningsvägar och yrkesinnehåll som värdefullt underlag för elevernas valkompetens (insikt, utsikt och framsikt) för hållbara framtidsval.
En undervisning som är anpassad till eleverna och stimulerar och motiverar dem att lära sig gör att eleverna blir delaktiga och får inflytande vilket enligt Skolverket främjar både närvaro och lärande. Tidigare forskning menar också att om eleven kan se ett samband mellan en skoluppgift och världen utanför skolan kommer dess inre motivation att påverkas i positiv riktning.