Ledarskap i klassrummet genom systematiskt kvalitetsarbete
Det övergripande syftet är att lyfta fram lärares erfarenheter och upplevelser av ledarskap i klassrummet och särskilt synliggöra, problematisera och utforska följande aspekter: relationer med elever, feedback, skapande av struktur.
Syftet är att följa upp och synliggöra lärprocesser i de Kollegiala samtalen runt ledarskap i klassrummet samt utveckla lärarnas kompetens och stärka dem i deras yrkesroll. Arbetet sker i arbetslaget.
Vi kan bidra med systematisk utveckling i arbetslag och klassrum genom:
- Arbetslagsträff med en nulägesanalys för att förstå vilka insatser som har en möjlighet att vara effektiva, samt undersöka befintliga mätningar.
- Träffar med arbetslaget på skolan för att utgå från var ledarskapet i klassrummet befinner sig nu och fokus på vad som redan är bra och hur vi kan göra mer av det.
- Observationer i klassrummet.
- Förstå vilka insatser som har en möjlighet att göra skillnad för eleverna, genomföra och följa upp dem.
- Implementera, skapa och befästa rutiner i klassrummet som kan hjälpa lärare med ledarskapet i klassrummet.
Kontakta oss via mejl: pedagogisktcenter@helsingborg.se