Ledarskap i klassrummet genom systematiskt kvalitetsarbete

Det övergripande syftet är att lyfta fram lärares erfarenheter och upplevelser av ledarskap i klassrummet och särskilt synliggöra, problematisera och utforska följande aspekter: relationer med elever, feedback, skapande av struktur.

Syftet är att följa upp och synliggöra lärprocesser i de Kollegiala samtalen runt ledarskap i klassrummet samt utveckla lärarnas kompetens och stärka dem i deras yrkesroll. Arbetet sker i arbetslaget.

Vi kan bidra med systematisk utveckling i arbetslag och klassrum genom:

  • Arbetslagsträff med en nulägesanalys för att förstå vilka insatser som har en möjlighet att vara effektiva, samt undersöka  befintliga mätningar.
  • Träffar med arbetslaget på skolan för att utgå från var ledarskapet i klassrummet befinner sig nu och fokus på vad som redan är bra och hur vi kan göra mer av det.
  • Observationer i klassrummet.
  • Förstå vilka insatser som har en möjlighet att göra skillnad för eleverna, genomföra och följa upp dem.
  • Implementera, skapa och befästa rutiner i klassrummet som kan hjälpa lärare med ledarskapet i klassrummet.

Kontakta oss via mejl: pedagogisktcenter@helsingborg.se

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.