PAX – för studiero i klassrummet

PAX i skolan är en modell med forskningsstöd som lärare använder i klassrummet för att förebygga ohälsa och främja lärande. PAX i skolan ger ökad trygghet och studiero efter kort tids användning.

Vilken nytta har elevgruppen  och pedagoger av PAX?

PAX hjälper elevgruppen att träna det fokus som krävs för lärande. Verktygen lär eleverna att träna det fokus som krävs för lärande. Verktygen lär eleverna att samarbeta med andra mot samma mål och tränar självreglering, både i lek och undervisning. Eleverna får bättre förutsättningar för engagemang och lärande. I uppföljningsstudier har fler elever gått vidare till gymnasiet och högre studier efter att ha arbetat med PAX.

För pedagogen innebär detta mer tid till undervisning och mer lugn i klassen. Det ger läraren möjlighet att fokusera sina resurser på undervisningen. Läraren behöver inte tjata eller höja rösten och stämningen i klassrummet blir mer positiv.

Hur fungerar PAX i skolan? 

PAX i skolan innefattar ett spel där det är kopplat ett antal verktyg. Spelet spelas korta stunder, till exempel vid övergångar eller andra tillfälle då risken för oro är större. Verktygen skapar ett stöd för eleverna för att kunna fokusera och samspela med varandra. Spelet grundar sig på klassens gemensamma Vision, som håller värdegrundsarbetet levande varje dag och är integrerat i den ordinarie undervisningen, utan att stjäla tid från den.

Bakgrunden till PAX

Bakgrunden till PAX är kriminalitet och skadegörelse. En beräkning från Washington State Institute for Public Policy visar på besparingar på 31 gånger kostnaden för införandet. (Källa: Beräkning från WSIfPP)

Hur påverkar PAX skolans ekonomi?

I Sverige stöds PAX i skolan ekonomiskt av Länsstyrelsen i Stockholm och Folkhälsoinstitutet, som finansierar översättning, kulturanpassning och en pilotstudie som utförts i samarbete med institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet.

En mellanstadielärare i USA utformade förlagan till PAX 1967. Den första utvärderingen 1969 har blivit en av de mest citerade studierna inom forskning på förebyggande insatser. PAX i skolan är kulturanpassad utifrån Svenska förutsättningar.

Modellen har bland annat visat sig minska behöver av specialundervisning och utredningar samt minskar frånvaro och skadegörelse.

Hur hjälper PAX samhället?

Efter att ha använt modellen under ett läsår i lågstadiet har långsiktiga effekter kunnat påvisas vid uppföljningar 15-30 år efter att barn har tagit del av modellen. Effekterna består bland annat av minskning av psykisk ohälsa, kriminalitet, aggressivitet, tobaksanvändning, alkoholbruk, självmordsförsök och depressioner.

PAX i skolan leder på lång sikt till minskade kostnader för samhället, bland annat i form av vård,

  • Pax är en modell för lärare att skapa trygghet och arbetsro i klassrummet.
  • Pax introduceras stegvis i klassrummet under cirka tre månader.
  • Den ökade arbetsron gör att det frigörs mer effektiv tid för undervisning.
  • Arbetssättet har positiva effekter på många delar av livet för de elever som gått i ett Pax-klassrum.

Var kan jag läsa mer?

TV4 Nyhetsmorgon – inslag

Ny metod för skolelever: ”Hjälper oss med vår studiero och samarbete”

Målgrupp

Grundskollärare, pedagoger i fritidshem/förskola/förskoleklass samt skolledare och politiker

Anmälan

Fortbildningen/handledningen arrangeras vid förfrågan. Kontakta oss via mejl: pedagogisktcenter@helsingborg.se

Ansvarig

Michael Jensen, Pedagogiskt center

AA
Alexandra Andersson

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.