Mål, bedömning och betyg
Skolans viktigaste dokument är läroplanen. Den har fokus elevens utveckling och lärande samt på vilket sätt skolan ska skapa förutsättningar för att utveckla dem.
Hur långt eleven kommer i sitt lärande mäts med hjälp av kunskapskrav som ligger till grund för bedömning och betygsättningen.
Bedömning
Bedömning kan vara både summativ och formativ. Provresultat och betyg är exempel på summativa bedömningar, medan formativ bedömning handlar om formerande processer med t.ex. återkoppling under lärprocessens gång. Det kallas ofta för bedömning för lärande (BFL) och menar att det är ett förhållningssätt till lärande och kunskap som handlar om undervisningens kvalitet och effektivitet.
Det formativa förhållningssättet bidrar till att eleven utvecklar sitt lärande genom att få reda på var hen befinner sig i förhållande till målen och kunskapskraven, och vad som är nästa steg. För läraren innebär det formativa förhållningssättet att synliggöra elevernas kunskaper, under arbetets gång, samt ge riktad feedback, i rätt tid; samtidigt som läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna.
Likvärdighet
För att skapa en gemensam förståelse och en likvärdighet i användningen av mål och bedömning i undervisningen krävs det ett kontinuerligt samarbete, dialog och utbyte mellan de som arbetar i skolan.
Stöd från Pedagogiskt center
Här kan du ta del av information och erbjudanden kopplade till styrdokument och det pedagogiska uppdraget för grundskola, gymnasiet och särskola.
Du kan också ta kontakt med oss för att få stöd på olika sätt utifrån er skolas utvecklingsområden. Vi kan “skräddarsy” med utgångspunkt i era behov.
Kontakta oss via pedagogisktcenter@helsingborg.se