Professionsutveckling i matematik

Bakgrund

Helsingborgs stad har matematik som prioriterat mål i sin verksamhetsplan 2024/2025.

”Alla förskolor och skolor ska utveckla barns och elevers matematiska tänkande. Undervisningen bör vara varierad och utveckla barns och elevers nyfikenhet och lust att lära. Elevers kunskapsutveckling ska följas noga från tidig ålder och lämpliga åtgärder vidtas.

Verksamhetscheferna ska, med stöd av berörda avdelningar, säkerställa att matematikundervisningen förbättras på de grundskolor och gymnasieskolor som uppvisar låga resultat. Verksamhetscheferna ska, utifrån god kännedom om respektive enhets verksamhet, resultat och förutsättningar säkerställa att rektorerna vidtar tillräckliga och adekvata åtgärder.”

Arbetet med Professionsutveckling i matematik har pågått sedan hösten 2020 i Helsingborgs stad och idag ingår 9 st grundskolor och 2 st gymnasieskolor.

Metod

I Professionsutvecklingen används Datagrundad skolförbättring

utifrån datateam®metoden (Schildkamp, 2016). Metoden ska vara ett stöd i arbetet med att fatta välgrundade beslut om hur en verksamhet kan förbättras.

Alla undervisande matematiklärare samt skolledare deltar i professionsutvecklingen. Varje skolenhet handleds av en processledare från Pedagogiskt center.

Inledningsvis är fokus på träffarna att ge skolorna ökad kunskap i hur man kan driva ett skolutvecklingsarbete med hjälp av datateam®metoden. Det ges tid till att analysera data, identifiera utvecklingsområden och sätta upp mål utifrån given data.
När skolorna har etablerat sina handlingsplaner fortsätter stödet från Pedagogiskt center genom en rad insatser, exempelvis:

  • Workshops & föreläsningar
    Praktiska tillfällen där lärare får möjlighet att fördjupa sig i specifika metoder, strategier eller didaktiska angreppssätt kopplade till de identifierade utvecklingsområdena.
  • Kollegialt lärande
    Strukturerade former för erfarenhetsutbyte och reflektion mellan lärare, både inom den egna skolan och mellan olika skolor.
  • Individuell handledning
    Stöd och vägledning anpassad efter enskilda lärares behov och önskemål.
  • Fortsatt stöd i dataanalys
    Hjälp med att följa upp och analysera effekterna av de genomförda insatserna.

Resultat

Professionsutvecklingen i matematik ska leda till:

  • att det finns en etablerad struktur för kontinuerlig professionsutveckling i matematik på varje skola.
  • att lärare och skolledare utvecklar sina metoder att identifiera utvecklingsområden med hjälp av tillgänglig data och statistik.
  • att lärare sätter upp mål och planerar för aktiviteter samt utvärderar resultatet.
  • att undervisningens kvalitet i matematik utvecklas och leder till högre måluppfyllelse.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.