Forskning och utveckling
Vi arbetar för en skola på vetenskaplig grund genom att bedriva forskning, tolka och översätta forskningsresultat samt stödja utveckling och lärande. På så vis verkar vi tillsammans för ett vetenskapligt förhållningssätt i utvecklingsarbete.
Här får du information om hur Helsingborgs stads skolor arbetar med forskning och utveckling.
Pågående insatser
Utifrån analyser på huvudmannanivå arbetar vi just nu med följande:
- Utveckling av undervisning i förskolan (ULF-samverkan med Högskolan i Halmstad)
- Likvärdig bedömning (ULF-samverkan med Malmö universitet)
- Förstelärarskap
- Datadriven skolutveckling
I flera insatser samverkar vi med olika lärosäten och Skånes kommuner.
Återkommande aktiviteter
februari |
|
mars |
|
juni |
|
augusti |
|
september |
|
oktober |
|
november |
|
december |
|
Vetenskapligt förhållningssätt
Ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att:
- Identifiera problem i den egna verksamheten baserat på olika typer av data
- Identifiera rätt orsak till problemet genom att undersöka mönster över tid
- Välja sätt att åtgärda orsakerna utifrån ett brett underlag av forskning
- Identifiera kriterier och verktyg för att följa upp åtgärderna
- Planera för förankring och spridning
- Genomföra och kontinuerligt revidera åtgärder
- Utvärdera åtgärder med hjälp av kriterier
- Analysera om åtgärderna om lett till en lösning av problemet
Med ett vetenskapligt förhållningssätt arbetar vi undersökande samt dokumenterar och sprider resultat. På så sätt skapar vi förutsättningar för utveckling.