Lex Sarah 157/2021
Utredningen rör ett ärende på verksamhetsområde Vuxen där en klients bistånd om boende inte har verkställts skyndsamt. Klienten fick ett beviljande beslut om plats på korttidsboende. Biståndet verkställdes först efter 6 månader. Det inträffade bedöms vara ett allvarligt missförhållande i den mening som avses med bestämmelserna om lex Sarah utifrån att det inträffade har medfört negativa konsekvenser för klientens liv, säkerhet samt psykiska och fysiska hälsa.
Vad har hänt?
Klientens psykiska och fysiska mående försämrades i väntan på att det beviljande beslutet skulle verkställas. Hen har i avvaktan på att få sitt beslut verkställt bland annat ramlat ihop och slagit sig i huvudet vid upprepade tillfällen samt skadat sig själv på grund av ökad ångest. Allvarliga missförhållanden eller påtagliga risker för allvarliga missförhållanden enligt lex Sarah ska anmälas till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Det inträffade anmäldes till IVO 28 mars 2022.
Socialtjänsten har inte lyckats verkställa det beviljande beslutet om plats på korttidsboende skyndsamt och klientens situation försämrades under tiden som hen väntade på att insatsen skulle verkställas. Det inträffade går att härleda till att socialtjänstens tillgång till korttidsplatser inte motsvarade de behov som fanns under tidsperioden för det inträffade. I aktuellt ärende har klientens stödbehov även ställts mot andra klienters stödbehov, i och med att andra klienter prioriterades utifrån att de exempelvis stod helt utan tak över huvudet, samtidigt som socialtjänsten inte agerat för att lösa berörd klients situation trots vetskap om att klientens mående försämrades. Hen har inte fått sitt behov av stöd tillgodosett och därmed inte heller uppnått en skälig levnadsnivå.
Bristande dokumentation
Utredningen visar även på en bristande dokumentation i ärendet. Genomläsning av aktmaterialet visar på att det saknas dokumentation kring hur socialtjänsten har agerat samt arbetat för att försöka verkställa beslutet. Lex Sarah-utredare ställer sig även tveksam till hur klientens ansökan om boende har hanterats. Socialtjänsten aktualiserade klientens ansökan om boende och gjorde bedömningen att insatserna i hemmet inte var uttömda. Klienten har dock inte fått något formellt avslagsbeslut på sin ansökan. Klienten har därför gått miste om sin rätt till att få ett formellt beslut och därmed även gått miste om rätten att överklaga beslutet. Klienten har fått ta del av ett formellt beslut gällande sin ansökan först 6 månader efter det att ansökan gjordes.
Beslut
Enhetschef på verksamhetsområde Vuxen utredning och uppföljning har fått i uppdrag att till 30 april 2022 förtydliga socialtjänstens ansvarstagande kopplat till biståndsbeslut som inte kan verkställas skyndsamt samt göra ett förtydligande kring handläggningsprocessen. Enhetschefen ska senast 30 april 2022 återrapportera uppdraget via förvaltningens E-tjänst. Enhetschef på verksamhetsområde Vuxen utredning och uppföljning har även fått i uppdrag att senast 31 oktober 2022 återrapportera effekterna av pågående arbete kopplat till boendeinsatser samt dokumentation och handläggning, läs mer om detta i utredningen.