På gång i socialförvaltningens utvecklingsarbete – mars 2021

DB
David Bergström
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

I mars utvecklingsrapport kan du bland annat läsa om lanseringen av Samarbete efter skilsmässa (SES), Snacka om livet, sakernas internet och ofrivillig ensamhet.

Stöd för arbete med brukardelaktighet

Nu kan du hitta stöd för hur du testar på olika former av brukardelaktighet på socialförvaltningens intranät. Där kan du bland annat läsa om hur du gör brukare delaktiga vid rekryteringar och hur du fyller i arvodesblanketter efter utförda uppdrag.

Familjerätten prisad

Familjerätten i nordvästra Skåne har fått familjerättspriset 2021 av Familjerättssocionomernas riksförening, för sin utveckling av allt fler personligt anpassade sociala tjänster.

Så här lyder årets motivering:
”Årets pristagare är den familjerättsliga enhet, som har utvecklat stödet för separerade familjer genom att satsa på det danska digitala verktyget ”samarbete efter skilsmässa” (SES). I coronatider har enheten dessutom varit en förebild för andra genom att digitalisera möten och införa e-tjänster.”

Du kan läsa mer på öppnasoc.se.

Samarbete efter skilsmässa (SES)

Familjerätten har lanserat sju moduler av Samarbete efter skilsmässa (SES), ett digitalt, evidensbaserat verktyg som vänder sig till föräldrar som har separerat. I april ska ytterligare 11 moduler vara på plats samt versioner på engelska och arabiska.

I verktyget får du kunskap om den forskning som finns samt konkreta övningar, tips och råd. Verktyget är uppdelat i tre huvudområden: hur påverkar skilsmässan ditt barn, hur påverkar skilsmässan dig som förälder och vuxen och hur gör ni föräldrar för att få till ett gott samarbete.

Verktyget har visat på mycket goda resultat vid utvärdering i Danmark, till exempel när det gäller minskning av depression, ångest och faktiskt även sjukfrånvarodagar från jobbet. Helsingborg och dess samverkanskommuner inom familjerätten i Familjen Helsingborg är först i Sverige och intresset från andra kommuner är stort.

Bli förälder digitalt

Bli förälder digitalt är en tjänst som familjerätten startade upp i somras som ett sätt att minska smittspridningen men ändå klara av uppdraget. Under januari använde sig 93 procent av samboföräldrarna av detta videomöte när de fastställde faderskap/föräldraskap. Från den 1 mars erbjuder vi samma service även till de föräldrar som inte bor tillsammans.

Digitala akter

Digitala akter börjar närma sig slutfasen. Utredning och uppföljning (Barn, unga och familj), Vuxen, mottagningen och familjevåld ställde om till digitala akter från den 1 mars. Familjehemsenheten är på gång. Vissa klurigheter finns fortfarande men till hösten hoppas vi på att vi har digitala akter överallt där lagen tillåter. Arkivet låter hälsa att vi är först i stan och att de ser mycket positivt på att socialförvaltningen går över till e-arkiv.

Årets nytänk – förädrastöd

Tommy Grundström fick Helsingborgs stads pris för årets nytänk 2020, för stödet till föräldrar med placerade barn.

Motivering: ”Med helhetstänk, omtänksamhet och engagemang gör Tommys arbete en avgörande skillnad för människors öde. Tommys innovativa förmåga och värdeskapande arbete ger invånarna större möjligheter till livskvalitet i fortsatta livet.”

Du kan läsa mer om stöd till föräldrar med placerade barn här.

Brister i samverkan visar brister i kommunikation

Rapporten om brister i samverkan mellan Region Skåne och kommunerna i nordvästra Skåne för 2020 visar att det ofta brister i kommunikation mellan parterna. Detta leder i sin tur till att individens behov hamnar i kläm mellan olika verksamheter i flera fall. En vanlig brist är också att en part uteblir från möte om samordnad individuell plan (Sip).

Läs mer om rapporten på öppnasoc.se.

Rapport om brister i samverkan 2021 (pdf)

Behovsstyrd och människocentrerad sakernas internet (IoT)

Vi vill veta om sakernas internet (IoT) kan förenkla vardagen och bidra till en bättre livskvalitet för invånare som har behov av stöd från två eller flera förvaltningar. Vi vill också veta invånarnas inställning till delad data; är det intressant om du kan få en bättre, personligt anpassad tjänst?

Vi kommer att djupintervjua invånare och prata med medarbetare på arbetsmarknadsförvaltningen, skol- och fritidsförvaltningen, socialförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen. Projektet är finansierat av Vinnova, pågår mellan februari och augusti 2021 och avslutas med en nationell konferens som är öppen för alla den 26 augusti.

Vill du veta mer? Träffar du invånare som du vet har kontakt med fler förvaltningar än vår och som skulle vara intresserade av att bidra genom att ställa upp på en intervju, kontakta oss: charlotta.schon@helsingborg.se och bitte.wikstrom@helsingborg.se

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Du kan läsa mer om vad IoT är på webbplatsen dendigitalaresan.se.

Snacka om livet – SOL

Snacka om livet är ett koncept som Part har tagit fram för att främja existentiell hälsa, framför allt hos barn och unga. Konceptet bygger på en modell som lyfter fram ett existentiellt perspektiv på hälsa, välmående och livskvalitet, samt reflektion och samtal om existentiella frågor. Under 2021 kommer Part att utveckla SOL-konceptet tillsammans med fler aktörer.

Mer info om projektet finns på snackaomlivet.se.

Är du nyfiken på att veta mer om SOL och hur konceptet skulle kunna bidra i er verksamhet, kontakta Pia-Lotta Bylund på pia-lotta.bylund@helsingborg.se.

Barn och ungas röster

Lyssna på Olles, Louises, Linus och Nadjas berättelser om sina erfarenheter av att ha samtidig kontakt med socialförvaltningen och barn- och ungdomspsykiatrin eller Första linjen, för att bättre förstå deras upplevelser och behov.

Filmerna är framtagna av Part och vi hoppas att de ska kunna inspirera till dialog i verksamheterna, som leder till vidare förbättringsarbete från barnens perspektiv och röster.

Du kan titta på filmerna och ta del av projektrapporten på partinfo.se.

Vill du veta mer, eller om du vill tänka tillsammans med oss för att se hur du kan använda detta tillsammans med dina kollegor, kontakta gärna Hanna.RosanderBurnesson@helsingborg.se eller therese.lundin@helsingborg.se.

Ofrivillig ensamhet

I samtal som digitala teamet har haft med invånare i olika åldrar och livssituationer kommer det fram att många är ofrivilligt ensamma och har det svårt på grund av detta. Ofrivillig ensamhet och social isolering är skadligt för både den fysiska och psykiska hälsan.

Hur kan man koppla samman ensamma med det stora utbud av sociala sammanhang, aktiviteter och föreningar som finns i staden? Hur kan vi sänka trösklarna eller ”ta någon i handen” för att den personen ska få ett socialt sammanhang? Vi vill utforska lösningar tillsammans med dem det berör, er kollegor och allmänpsykiatrin i Helsingborg.

Vi har nu fått stöd från Finsam för ett projekt. Från 1 april till 31 december kartlägger vi situationen och invånarnas behov. Vi behöver prata med många invånare och kommer att behöva er hjälp att hitta fram till dem. Vi vill också gärna prata med er som möter ensamma och höra era tankar om det.

Kontakta oss gärna: bitte.wikstrom@helsingborg.se, charlotta.schon@helsingborg.se

Invånarreporter

De senaste artiklarna från våra invånarreportrar kan du läsa på öppnasoc.se:

Gofar 2.0

Arbetssättet Gofar (Gemensamt ordnad fysisk aktivitet på recept) är numera en del i ordinarie verksamhet på flera av Helsingborg stads skolor och ett kontinuerligt arbete pågår för att sprida det till fler skolor i staden. I arbetssättet samverkar flera aktörer (bland annat skolor, elevhälsan, Riksidrottsförbundet Sisu, socialförvaltningen och Fritid Helsingborg) för att stötta barn och unga att komma ut i – och bibehålla – fysisk aktivitet.

Samtidigt pågår just nu Gofar 2.0 i Helsingborg och Landskrona, som ska vidareutveckla arbetssättet och göra det hållbart över tid. Detta genom att tydliggöra de olika samverkansparternas roller och resurser med målet att få en gemensam bild av vad vi tillsammans kan erbjuda barn/unga och deras familjer. Gofar 2.0 startade upp i början av 2021 och under våren kommer Part att göra intervjuer med de olika samverkansparterna.

Digital ingång

Arbetet med den digitala ingången fortsätter. Tanken är att presentera det utbud av stöd socialförvaltningen har som ett erbjudande och på ett sätt som utgår från invånarens perspektiv och behov när hen söker information. Målet är att invånare lätt ska kunna navigera rätt till stöd och information och också kunna ansöka om bistånd. Allt för en tillgängligare socialtjänst.

Digitala teamet arbetar med att ta fram en testversion. Vi har tagit fram en effektkarta där vi har definierat olika användares behov (pdf).

Vill du veta mer, mejla oss på: digitala.teametsof@helsingborg.se.

Ommej

Ommej är ett digitalt verktyg som ska göra det möjligt för barn att berätta sin egen historia – och för vuxna att förstå barnets perspektiv. Verktyget finns tillgängligt för alla anställda på socialförvaltningen och är ett komplement till de samtal vi redan gör med barn och unga. Ommej möjliggör systematisk uppföljning på både individ- och verksamhetsnivå.

Exempel på uppgifter som är möjliga att få fram – och följa över tid – genom Ommej-systemet är hur barnet uppfattar sitt mående, sin framtidstro, skolan och familjesituationen. I verktyget kan barnen också ange om de önskar hjälp. För hjälp med att komma igång och börja använda verktyget, kontakta: vendela.hagberg@helsingborg.se.

Mer information om Ommej.

Min app – ett soc i fickformat

Appen utvecklas och förfinas av oss i digitala teamet, tillsammans med invånare och kollegor. Vi har nu fått ta del av socialförvaltningens innovationsmedel för att testa prototyper och titta på möjlig utveckling framåt. Vi arbetar just nu med en del av appen som möjliggör en eventuell digital tidbokning mellan socialförvaltningen och invånaren.

Idén om en app kommer från de behov som invånare gett uttryck för i de intervjuer som digitala teamet gjorde vid uppstarten 2019 med invånare som nyttjat socialförvaltningens tjänster. En app skulle kunna svara på en del av de behov som invånarna gett uttryck för:

  • Att ha sina kontakter samlade på ett säkert och tillgängligt sätt i mobilen och själv kunna påverka hur, när och var kontakten ska ske
  • Kunna påverka vad möten ska innehålla och ha sin planering tillgänglig
  • Att kunna få påminnelser och själv boka/avboka möten
  • Ett tillgängligare “soc” i fickformat.

Gemensam utvecklingsgrupp

Gemensam utvecklingsgrupp har sedan november varit ett helt digitalt möte via Teams. Det har gjort det enklare för stadens frivilligorganisationer att medverka, men lite svårare för våra enskilda brukare. Vi hoppas att vi någon gång under våren åter får möjligheten att se varandra på Fontänhuset, med den digitala möjligheten kvar för den som vill, en variant som vi hann att testa september-oktober.

Under början av året har vi bland annat tagit upp idéburet offentligt partnerskap (IOP), workshoppat om socialnämndens mål för 2022 och pratat om nära vård och patientlagen. Minnesanteckningar finns här.

Vårens återstående schema:

  • 19 april: Våld i nära relation (Susanne Johansson, familjevåldsenheten) + Helsingborgs kvinnojour
  • 17 maj: Suicidprevention (Linnéa Hasslin, samordnare för suicidprevention) + Suicide Zero
  • 21 juni: Tema ej klart
Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.