Rutin vid hot och våld på arbetsplatsen
Här kan du läsa mer om rutiner för hot och våld på arbetsplatsen.
Här kan du läsa mer om rutiner för hot och våld på arbetsplatsen.
Huvudprincipen är att inte ha besök efter klockan 17.00. Om ingen annan tid för besök kan avtalas ska detta förankras med närmaste chef som ansvarar för att en riskbedömning upprättats inför besöket.
Viktigt att tänka på. När polis/väktare/ordningsvakt anländer kan denne ta sig in men får ingen information om vilket våningsplan eller rum som larmet utlöst i. Under kontorstid möter receptionen upp polis/väktare/ordningsvakt. Efter klockan 17.00 är det viktigt att det finns kollegor som kan möta upp polis/väktare/ordningsvakt och guida till rätt rum.
Efter kontorstid ska entrédörrar, grind till trapphuset och dörr till våningsplanet ställas i olåst läge när larmet aktiveras. När larmet stängts av och återställning gjorts låser dörrarna åter.
Det är viktigt att medarbetarnas namnskyltar är synliga och att besökarna har fått besöksbricka från receptionen.
Centralapparaten sitter i receptionen och är kopplad till SOS som larmar väktare/ordningsvakt och polis vid skarpt läge.
Våld och hot mot tjänsteman är ett brott och ska polisanmälas. Närmsta chef ska anmäla händelsen, meddela klienten att en polisanmälan har upprättats och följa upp om anmälan går vidare till förhör. Vid anmälningsskedet lämnas inga personuppgifter enligt överenskommelse med polisen i Helsingborg. Medarbetarens namn, adress till arbetsplatsen samt inloggningsnamn ska uppges istället för personnummer för att kunna kopplas till arbetsplatsen. Den består av de första två bokstäverna i för- och efternamn samt ett fyrsiffrigt nummer, se det som tjänsteID till exempel anpa1025.
Leder utredningen vidare till att den utsatte medarbetaren (målsägande) kallas till förhör så måste personnummer uppges på grund av att identiteten måste fastställas. Se rutin för att upprätta en polisanmälan.