Sociala medier

Jobbar du med din verksamhets sociala medier eller ska du börja göra det? Här kan du läsa om våra riktlinjer och rutiner för sociala medier, hur du gör om du vill starta ett verksamhetskonto och vad som gäller vid bildpublicering.

Sociala medier på vård- och omsorgsförvaltningen

Det är vård- och omsorgsförvaltningens kommunikationsavdelning som beslutar om vilka kanaler som förvaltningen och dess verksamheter ska finnas i. Du får inte starta ett konto på sociala medier utan att först ha fått godkännande från kommunikationsavdelningen.

Här hittar du en förteckning över vård- och omsorgsförvaltningens konton i sociala medier.

Att starta ett verksamhetskonto

Det är enhetschefen som beslutar om verksamheten ska ansöka om ett konto. Det är också enhetschefen som är ansvarig för kontot, även om handhavandet av kontot delegerats till en medarbetare.

Vill du starta ett konto på sociala medier för din verksamhet? Kontakta kommunikationsavdelningen så får du hjälp med hur du går vidare.

Rutiner och riktlinjer

Staden har särskilda instruktioner för sociala medier som omfattar alla förvaltningar. Det är viktigt att du som har fått i uppdrag att använda sociala medier som en del i ditt arbete följer stadens instruktioner och vård- och omsorgsförvaltningens riktlinjer för användningen av dem.

Här kan du läsa stadens strategi för sociala medier (Pdf 76 kb).

Samtycke för bildpublicering

Innan en bild eller film publiceras i sociala medier måste den personen som avbildas ha skrivit på en samtyckesblankett. Det finns två olika blanketter, en generell samtyckesblankett och en samtyckesblankett med pictogram.

Generellt sett gäller detta:

  • Alla verksamheter som har ett eget konto på sociala medier ska ha rutiner för personer som är med på bild skriver på en samtyckesblankett. Dessa förvaras sedan på ett säkert sätt och gäller tills vidare. Denna rutin brukar ske när en person flyttar in eller när någon börjar på en verksamhet.
  • När vi på marknads- och kommunikationsavdelningen är ute på fotouppdrag har vi med oss blanketter för påskrift. Vi förvarar dessa påskriva samtyckesblanketter på ett säkert sätt på vår avdelning.
  • Det händer att vi delar bilder från verksamheternas olika konton på gemensamma och förvaltningsövergripande sociala medier. Då försäkrar vi oss muntligen eller skriftligen om att det redan finns ett påskrivet samtycke på respektive enhet eller boende och meddelar att bilderna nu blir offentliga. Frågan om det är ok ställs då till den som är med på bild.
  • Om en person som tidigare skrivit på ett samtycke ångrar sig och inte längre vill vara med på bild, kan samtyckesblanketten rivas.
  • Personal på vård- och omsorgsförvaltningen behöver inte skriva på ett samtycke. Det räcker med en muntlig fråga om kollegan vill vara med på bild. Tänk på att det finns personer med skyddad identitet, så var noga med att alltid fråga.

Vi utgår från att våra vuxna kunder och hyresgäster som är med på bild har självbestämmanderätt och är myndiga att kunna fatta beslut om att vara med på foto eller inte. För personer som är under 18 år krävs samtycke från vårdnadshavare eller god man. I de fallen vi vet att det finns en försvagad kognitiv förmåga ska alltid anhörig/personal tillfrågas. Personer som helt saknar förmågan att fatta beslut om att vara med på bild ska vi inte fotografera.

När personer som är med på bild går bort hanterar vi det utifrån önskemål från anhöriga. Vissa vill att bilder som är publicerade ska finnas kvar, men inte figurera i nya sammanhang. Andra önskar att bilder tas bort och då ska det respekteras.

Att ha samtal om vad det betyder att ge samtycke är viktigt. Vid minsta lilla tveksamhet så väljer vi att inte fotografera eller publicera bilder. Detta gäller alla våra konton, öppna som slutna.

I de fall som en kund eller hyresgäst figurerar på många bilder som används externt och vill dra tillbaka sitt samtycke så finns en blankett för avböjande om samtycke.

Utbildning i Instagram

Några gånger per år erbjuder kommunikationsavdelningen utbildning i Instagram. Där vi delar med oss av regler och riktlinjer, ger tips på hur du skapar bra innehåll, samt erbjuder praktiska övningar. Håll utkik på intranätet, där vi utannonserar dessa utbildningstillfällena när det är dags.

CN
Carina Nanker

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.