Portalen – gemensamt
Här på Portalen finns information som är viktig för oss alla.
Här på Portalen finns information som är viktig för oss alla.
För att alla helsingborgare ska uppleva trygghet och en god livskvalitet måste alla former av våld och kränkningar upphöra. Arbetet med att förebygga och förhindra våld i nära relationer är avgörande för att bidra till en trygg och säker stad. Därför satsar vi på att utveckla det tidigt förebyggande arbetet mot till exempel våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution.
Att fönster öppnas och att någon glömmer att stänga kan hända på vilken arbetsplats som helst. Men det är så klart en säkerhetsrisk. För att lösa problemet har digitaliseringsavdelningen tagit fram tjänsten Säkra fönster. Den hjälper dig att hålla koll på om det finns fönster öppna på din arbetsplats när arbetsdagen är slut.
Man skulle kunna tror att 70-talet är förbi sedan länge, men det är faktiskt inte helt sant. Det finns fortfarande chans att uppleva 1972. Passa på att resa tillbaka i tiden tillsammans med dina kollegor. 70-talslägenheten ger er en möjlighet att dela varandras erfarenheter och minnen, men också skapa nya tillsammans. Varför inte kombinera ett besök med mötet ni ändå ska ha eller APT för den lilla personalgruppen?
Det finns en ny e-tjänst för att beställa digitala tjänster och produkter av digitaliseringsavdelningen. Till exempel e-tjänster, webbplatser och produkter som rör IoT, Internet of Things, där föremål har inbyggd uppkoppling och elektronik via internet. Syftet är att göra det enklare och tydligare att beställa för dig som kund.
Med årets första snö vill vi påminna om stadens avtal för vinterrenhållningen.Staden har för en tredje säsong avtal med Gustav Nilsson EF. Det är viktigt att säkerställa att de verksamheter som har behov av vinterrenhållning har lagt in sina kartor i stadens GIS-system samt säkerställt att samtliga kontaktuppgifter är korrekta. Vi vill påminna om att...
Inflationen ökar och matpriserna stiger. Fler får det svårt att få ekonomin att gå ihop men 3 av 4 känner skam över att prata om ekonomiska problem och frågar inte själva om hjälp. Jobbar du i en verksamhet där du möter personer som har problem med sin ekonomi? Tillsammans kan vi hjälpa fler.
I januari byter Helsingborg kontaktcenter till ett modernare kontaktcentersystem för telefoni och ärendehantering. Det ska bidra till djupare kundsinsikter för hela staden, att bättre förstå kundernas behov och göra det lättare att följa ärenden.
Den 7 november publicerades en nyhet om god man-uppdraget i Helsingborgs dagblad, HD. Enligt HD-nyheten tvingas hustrun att bli god man vid makens sjukdom, samt ansvara för sekretessbelagda pärmar. Artikeln har lett till en del frågor. Överförmyndarenheten reder ut vad som gäller.
Låt oss skapa en gemensam bild av var vi befinner oss på resan mot en mer digitaliserad stad. Vart ska vi och vad är på gång? Den 24 november bjuder digitaliseringsrådet och digitaliseringsavdelningen i staden in till en gemensam dag på SeaU. Vi hoppas på mycket härligt mingel och nya kontakter mellan anställda i staden som jobbar med digitalisering på ett eller annat sätt.
Helsingborgs stads andra delårsrapport för 2022 visar ett ekonomiskt resultat på 661 miljoner kronor. Det väntas bli ett stort överskott för hela 2022. Orsaken är bland annat högre skatteintäkter samt en ovanligt stor utdelning från Dunkerstiftelsen.