Arbetsgivarrollen
En viktig del i ditt uppdrag som förtroendevald är att vara arbetsgivare för stadens cirka 10 000 medarbetare och chefer. En konkurrenskraftig lönepolitik, attraktiva anställningsvillkor, en hälsofrämjande arbetsmiljö och ett ledar- och medarbetarskap som håller hög kvalitet är exempel på ansvarsområden som ingår i arbetsgivarrollen.
Styrning och genomförande av arbetsgivarpolitiken
Uppdraget som arbetsgivare innebär stora möjligheter att styra verksamhetens utveckling. Stadens chefer och medarbetare är avgörande för att den service som vi erbjuder helsingborgarna ska hålla hög kvalitet, inte bara idag utan också i framtiden.
Kommunstyrelsens HR-utskott ansvarar för den stadsövergripande arbetsgivarpolitiken. HR-utskottet fattar beslut om och följer upp det som beskrivs i stadens arbetsgivarpolitiska styrdokument:
Stadens HR-direktör utvecklar, leder och samordnar tjänstemannaorganisationens arbete med att förverkliga arbetsgivarpolitiken och vara en attraktiv arbetsgivare.
Ditt arbetsmiljöansvar
Ett av dina centrala ansvarsområden som arbetsgivare är att se till att arbetet kan utföras utan risk för ohälsa eller olycksfall. Det yttersta ansvaret ligger hos högsta ledningen, kommunfullmäktige. Nämnderna ansvarar för arbetsmiljön inom sina respektive verksamheter.
Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön kan inte delegeras, däremot kan uppgifter inom arbetsmiljöområdet fördelas till tjänstemannaorganisationen. Stadens chefer är arbetsgivarföreträdare i mötet med medarbetarna och sköter genom fördelning det praktiska arbetsmiljöarbetet i den löpande utvecklingen av verksamheten. Därför är en viktig del i arbetsmiljöansvaret att säkerställa att vi har ett chef- och ledarskap som håller hög kvalitet. Som specialiststöd i chefens roll som arbetsgivarföreträdare finns stadens HR-organisation och som webbaserat stöd finns HR-sidan på intranätet.
Läs mer
Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön (Arbetsmiljöverket)
Chefens ansvar som arbetsgivarföreträdare