Hantering av överklaganden
Laglighetsprövning
Laglighetsprövning är överklagan av beslut som en kommuninvånare anser inte har gått lagligt till eller att kommunen eller nämnden har beslutat om något den inte har rätt till. Beslut som fattas av kommunfullmäktige eller av nämnder i ärenden där det inte finns föreskrifter i en särskild lag eller författning om överklagande, kan prövas enligt kommunallagen genom så kallad laglighetsprövning.
Beslutet ska överklagas till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då beslutet anslogs på kommunens officiella anslagstavla. I överklagan ska det stå vilket beslut som överklagas och varför den klagande anser att beslutet är felaktigt.
Förvaltningsrätten kan avslå överklagandet om rätten anser att beslutet gått lagligt till. Om överklagan godkänns kan inte förvaltningsrätten ändra kommunens beslut. Däremot upphävs beslutet och ärendet måste tas upp igen i nämnden för nytt beslut.
Läs mer här hur du överklagar ett beslut genom laglighetsprövning,
Förvaltningsbesvär
Det finns särskilda regler för överklagande i ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, till exempel bygglovsbeslut och beslut om försörjningsstöd. Beslut i sådana ärenden kan inte överklagas genom laglighetsprövning. De överklagas i stället genom så kallat förvaltningsbesvär. Beslut i ärenden som handläggs med stöd av speciallagar kan till stor del överklagas enligt förvaltningslagen.
I beslutet till den enskilde ska information lämnas om hur man överklagar beslutet. Överklagandet ska vara ställt till berörd myndighet, till exempel Förvaltningsrätten eller Länsstyrelsen Skåne, men lämnas in till berörd nämnd inom tre veckor från det att beslutet togs emot av den klagande.
Beslut som kan överklagas genom förvaltningsbesvär är till exempel beslut enligt skollagen eller socialtjänstlagen.
Överklaga detaljplaneärenden
Överklagandet ska vara undertecknat och innehålla vilket beslut som överklagas, hur klaganden vill att beslutet ska ändras, varför beslutet ska ändras, eventuella handlingar eller annat som anses stödja överklagandet samt adress och telefonnummer till den klagande.
Överklagandetiden är tre veckor från protokollets anslagsdatum.
Överklagandet ska vara ställt till Mark- och miljödomstolen vid Växjö tingsrätt,
Box 81, 351 03 Växjö, men det ska skickas enligt nedan:
Vid enkelt planförfarande (detaljplan som antagits av stadsbyggnadsnämnden) till
Stadsbyggnadsnämnden, 251 89 Helsingborg eller via mejl
stadsbyggnadsnamnden@helsingborg.se.
Vid normalt planförfarande (detaljplan som antagits av kommunfullmäktige) till
Helsingborgs kommun, Rådhuset, 251 89 Helsingborg eller via mejl
kommunstyrelsen@helsingborg.se.
Förvaltningen gör en så kallad rättidsprövning (att överklagandet kommit in i rätt tid) och skickar sedan vidare överklagandet tillsammans med nämndens beslutshandlingar till Mark- och miljödomstolen vid Växjö tingsrätt.
Mark- och miljödomstolens beslut kan överklagas hos Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt inom 3 veckor efter det att beslutet kommit den klagande till del.
Avslagsbeslut om utlämnande av allmänna handlingar
En förvaltning kan neka någon att ta del av en handling eller del av en handling. Detta kan enbart göras med hänvisning till offentlighets- och sekretesslagen (OSL). När någon nekas att få ta del av en handling ska en skriftlig eller muntlig begäran lämnas till förvaltningen om vilken handling eller vilka uppgifter som avses. Om en skriftlig begäran lämnas in ska denna registreras. Den berörda ska alltid få skriftlig information om hur ett överklagande ska gå till. Ett skriftligt avslagsbeslut ska alltid skrivas av den tjänsteman som i enlighet med nämndens delegeringsordning har rätt att fatta avslagsbeslut. Avslagsbeslutet ska registreras.
Om berörd vill överklaga beslutet ska överklagandet skickas till:
xx-nämnden, 251 89 Helsingborg eller via mejl
men vara ställt till:
Kammarrätten i Göteborg.
Detta görs eftersom det är Kammarrätten som prövar överklagandet. Överklagandet ska ha kommit in till nämnden senast inom tre veckor från den dag då personen fick del av beslutet.
I överklagandet ska anges vilket beslut ett överklagande gäller, hur den klagande vill att beslutet ska ändras och vilka handlingar som åberopas.
Även den efterföljande domen ska registreras.