Förändringsprocess avseende ny inriktning Dunkers kulturhus
Här kan du läsa om processen kring förändringsarbetet med Dunkers kulturhus, ett arbete som omfattade både Dunkers kulturhus, Helsingborgs museum och Helsingborgs kulturskola. En ny organisation sjösattes 1 januari 2025 och nedanstående information beskriver arbetet under 2024.
En arbetsgrupp skapandes för att jobba med förändringsprocessen. Den bestod av:
- Beställare/ansvarig Mats Hallberg, kulturdirektör.
- Verksamhetschefer med verksamhetsdelar på Dunkers kulturhus: Fredrik Öjbro, Hans Bergfast, Camilla Norberg.
- HR-chef, Fanny Mikkelsen
- Kommunikationschef, Viveka Nilsson
- Ekonomiansvarig, Lars-Olof Nilsson
- Processledare (Förvaltningsstrateg), Rebecca Rosenberg
Arbetsgruppen är inte längre aktiv.
Detta har hänt
Under 2023 gjordes en utredning av Eva Nyhammar som du kan läsa här. Syftet med den var att:
- Analysera nuläget och ge förslag på alternativa organisationsformer kopplat till möjlig framtida inriktning för de delar inom kulturhuset som inte organisatoriskt tillhör Helsingborgs kulturskola
- Gränssnittet mellan Helsingborgs kulturskola och Dunkers kulturhus skulle också omfattas och beröras. Den institutionella samverkan med Helsingborgs museum ska särskilt beaktas.
Efter det gjordes ett förslag till inriktningsbeslut av Mats Hallberg, som du kan läsa här. Det presenterades för de berörda verksamheterna den 28 februari.
Risk- och konsekvensanalyser i arbetsmiljön utifrån föreslagen inriktning samt tidplan och process har genomförts. Riskbedömningarna presenteras under vecka 12 både i förvaltningsövergripande samverkan och i de lokala samverkansgrupperna för Dunkers kulturhus och Helsingborgs museum.
Den 2 april informerades det om att Fredrik Öjbro ska leda konsthall och scen på Dunkers kulturhus.
Den 18 april träffades projektteamet med berörda verksamheter och stödfunktioner inom Kulturförvaltningen representerade för att fortsätta arbetet med organisationsförändringen. Fokus under mötet var att titta på de gemensamma förutsättningarna för att komma vidare med ett gemensamt organisationsförslag samt titta på hur man kan arbeta med delaktighet och involvering i processen på både kort och lång sikt.
Den 8 maj träffades projektteamet för att fortsätta arbetet med förändringsprocessen. Med på mötet fanns även bibliotekschef och avdelningschef för Kulturutveckling för att lyssna in på organisationspresentationerna och ge input. Mötet fokuserade på statusuppdatering och samt behov inom respektive verksamhet men också vilka samordningsvinster som kan göras.
Den 13 maj träffades projektteamet med alla verksamheter inom Kulturförvaltningen representerade samt ledningsgrupper för de berörda verksamheterna för att fortsätta arbetet med organisationsförändringen. Under mötet presenterades de organisationsförslag som man har arbetat fram inom respektive samt synliggjordes utmaningar och möjligheter. Under mötet fanns möjlighet till klargörande frågor och reflektion. Under mötet belystes även samordningsuppdraget.
Den 29 maj presenterades förslagen organisation och de hållpunkter fram till september/oktober då organisationen fastställs för att kunna implementeras till 1 januari 2025.
Här hittar du presentationen av den nya organisationen, från mötet den 29:e maj
Den 5 juni publicerades kravprofiler och uppdragsbeskrivningar för de tjänster som påverkas av inriktningsbeslutet och som leder till organisationsförändring i relation till verksamheter på Dunkers kulturhus. Uppdragsbeskrivningar och kravprofiler är tänkta att användas som underlag för dialog mellan medarbetare och chef. Arbetsgivaren är fortfarande i ett tidigt skede i förändringsprocessen och befattningarnas innehåll och titlar kan komma att redigeras under processens gång.
Den 10 juni genomfördes riskbedömning gällande föreslagen organisation. Till detta tillfälle var deltagare i förvaltningsövergripande samverkan tillsammans med deltagare från lokala samverkansgrupperna på Dunkers kulturhus, Helsingborgs museum samt Helsingborgs kulturskola inbjudna. Inför riskbedömningen har medskick inhämtats från berörda medarbetargrupper/avdelningar.
Den 17 juni genomförs utökad samverkan och återkoppling gällande genomförd riskbedömning. Efter den 17 juni är riskbedömningen tillgänglig i Stratsys för alla att gå in och läsa.
Den 26 augusti genomfördes, enligt tidsplan, samverkan och MBL-förhandling med arbetstagarrepresentanter. Arbetstagarrepresentanterna hade inget att erinra mot arbetsgivarens förslag till beslut om justerad organisation enligt underlag. När protokollen är justerade träder beslutet i kraft och nästa steg i processen och inför 1/1 2025 tar vid. När den nya organisationen är förhandlad och klar kommer medarbetare under hösten på olika sätt att involveras i implementeringen av den nya organisationen och processerna kring uppdrag och identitet.
Den 9 september har husrådet sitt första möte. Husrådet har återkommande möten under hela hösten.
Den 10 oktober presenterade byrån BBDO sin slutpresentation för arbetsgruppen kring kommunikationsfrågorna.
Den 1 januari 2025 trädde den nya organisationen i kraft. I samband med detta upplöses den tillfälliga arbetsgruppen som arbetat med förändringsprocessen och det fortsatta arbetet hanteras i ordinarie struktur ute i verksamheten.
Den 9 januari 2025 var det kick-off för de tre verksamheterna på Dunkers Kulturhus.