Tänk på detta när du använder AI
När du jobbar i kommunen och använder AI är det viktigt att du gör det på ett ansvarsfullt sätt – oavsett om AI-tjänsten är gratis på nätet eller köpt av staden.
När du använder AI på jobbet, kom ihåg att:
- Du ansvarar för vad du skriver in i AI-tjänsten.
- Du ansvarar för hur du använder AI:s svar.
- Du måste läsa igenom och rätta till fel i AI:s svar.
- Du ska rapportera fel eller problem via kommunens vanliga kanaler för säkerhet.
- Om du jobbar med sekretess (tystnadsplikt) måste du vara extra försiktig med när och hur du får använda AI.
Om AI-tjänsten inte är granskad eller godkänd av staden vet vi inte hur informationen hanteras, vilket kan vara en risk.
Tänk på personuppgifter
- Dela inte känslig eller privat information i AI-tjänster som finns fritt på nätet.
- Dela inte andras personuppgifter alls. Personuppgifter är till exempel: namn, adress, telefonnummer, personnummer, röst eller bild. Biometrisk information som fingeravtryck, röst och ansikte är extra känsligt.
- Dela bara det du verkligen behöver.
Om du behöver använda AI med personuppgifter, måste tjänsten först bli granskad och godkänd av staden.
Sekretess – extra viktigt
- Informationen som skyddas av sekretess får inte delas i AI-tjänster på nätet.
- Om du behöver AI för sekretessbelagd information, måste staden först göra en upphandling och skriva avtal med leverantören.