Anmäla stöld av it-utrustning

Förvaltningarna och verksamheterna ansvarar själva för att se till att den it-utrustning, som beställts av digitaliseringsavdelningen, inte drabbas av stöld och skadegörelse. Om it-utrustning stjäls så är det förvaltningarna/verksamheterna som står för kostnaderna.

Så anmäler du stölder:

  1. Anmäl stölden till polisen. Du behöver ha polisens diarienummer när du ska anmäla stölden/förlusten i it-portalen. För att göra stöld-/förlustanmälan måste du ha rollen chef eller fakturamottagare.
  2. Anmäl därefter stölden till digitaliseringsavdelningens supportcenter via IT-portalen.

Om skadekostnaden beräknas bli över en miljon kronor ska du även anmäla stölden till enheten trygghet och säkerhet.

Digitaliseringsavdelningen ansvarar för att stöldmärka utrustningen och att registrera var den finns.

MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.