Förvaltningarnas och bolagens ansvar

Alla kommunala förvaltningar och bolag spelar en viktig roll i arbetet med trygghet och säkerhet. Det ger förutsättningar att bedriva arbetet strukturerat och systematiskt.

Så här ser ansvarsfördelningen ut mellan stadens förvaltningar och bolag. Av stadens bolag är det för närvarande endast Helsingborg City och Helsingborgshem som är aktiv part i det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Ambitionen är att på sikt involvera ytterligare bolag i arbetet.

Arbetsmarknadsförvaltningen

Arbete och försörjning utgör viktiga förutsättningar för välmående och har koppling till såväl brottslighet som otrygghet.

Arbetsmarknadsförvaltningen deltar i lokal myndighetssamverkan och har en viktig roll i att förebygga välfärdsbrottslighet genom att motverka att individer, verksamheter och föreningar felaktigt får del av allmänna medel.

Arbetsmarknadsförvaltningen försöker möta invånare i stadsdelarna och finns därför representerade i ett antal stadsdelskontor. De tjänar primärt för att genomföra kärnuppdraget både när det gäller en invånares planering mot självförsörjning eller t.ex. samhällsorientering. På grund av lokal närvaro skapas också fler möjligheter till samarbete med andra aktörer kring utmaningarna i stadsdelen. Det är viktigt att samtliga aktiviteter som sker inom ramen för stadsdelsarbetet utgår från en lokal lägesbild och en orsaksanalys.

Fastighetsförvaltningen

I rollen som fastighetsägare kan fastighetsförvaltningen identifiera och agera mot hyresgäster och verksamheter som bedriver oseriös verksamhet och har därmed en viktig roll i stadens brottsförebyggande arbete. Bostadsavdelningen har hand om drygt 700 bostäder runt om i staden och arbetar med stadens bostadssociala program.

Väl underhållna fastigheter signalerar att kommunen värnar om den fysiska miljön och har kontroll över det som sker i området.

Teknikavdelningen ansvarar för drift och förvaltning av de tekniska installationerna i fastighetsförvaltningens byggnader. Avdelningen ansvarar också för det stadsövergripande säkerhetsarbetet inom inbrottsskydd, passage och övervakningskameror.

Skadekostnader relaterade till brott och ordningsstörningar som drabbar staden är en viktig indikator för att följa utvecklingen och mäta effekten av utförda brottsförebyggande åtgärder.

Kulturförvaltningen

Idé A Drottninghög är ett områdesbibliotek och mötesplats med utökat uppdrag där verksamheten samfinansieras med andra förvaltningar i staden. Idé A har också ett uppdrag kring trygghet. Genom att arrangera aktiviteter, föreläsningar och workshops som låter besökare integreras och vara medskapande med såväl kulturförvaltningens personal som med samarbetspartners och varandra skapas tillit och förtroende som i sin tur inger trygghet.

Förvaltningen genomför även kulturarrangemang och aktiviteter med syftet att bryta segregationen.

Miljöförvaltningen

Förvaltningens tillsyn enligt miljöbalken och livsmedelslagen är ett viktigt verktyg i den lokala myndighetssamverkan (LSR) med fokus på oseriösa verksamheter som metod mot osund konkurrens.

Arbetet bidrar till exempel till att motverka försäljning av otillåtna varor, vidare säkerställs att näringsidkare säljer produkter med rätt märkning. Tillsynsverksamheten utgör därmed ett viktigt verktyg i arbetet för ett tryggt och konkurrensneutralt Helsingborg.

Skol- och fritidsförvaltningen

Skol- och fritidsförvaltningen utvecklar fortsatt rutiner och arbetssätt mot kränkande behandling. Detta förutsätter att varje skola har god kunskap om dels elevers utsatthet och otrygghet, dels den fysiska miljöns påverkan på förekomsten och omfattningen av brott och otrygghet. Detta uppnås genom såväl undersökningar som elevdialoger och trygghetsvandringar.

Det är även viktigt att frågor som rör säkerhet och trygghet beaktas vid det fysiska rummets utformning, både vad gäller nyproduktion och ombyggnation av skolor.

På skol- och fritidsförvaltningen bedrivs även ett målinriktat och långsiktigt förebyggande arbete mot alkohol, narkotika, dopning och tobak (ANDT). Information om arbetet sprids i skolan och drogtest tas på elever vid misstanke om missbruk i skolmiljön.

En attraktiv och personalledd fritidsverksamhet bidrar till att öka tryggheten bland barn och unga.

Utöver detta genomför skol- och fritidsförvaltningen trygghetsvandringar vid idrottsplatser för att skapa dialog kring eventuella förbättringar.

Socialförvaltningen

Socialförvaltningen arbetar i huvudsak med frivilliga sociala insatser och har en viktig roll i arbetet med att förebygga att barn och unga begår brott. Den sociala brottspreventionen syftar till att motverka att individer börjar begå brott i unga år eller återfaller i ny brottslighet efter avtjänat straff. Social brottsprevention omfattar allt från insatser i skolan till insatser mot riskgrupper eller enskilda individer som löper stor risk att begå eller som har begått brott.

Samhällets förebyggande arbete brukar förklaras på tre nivåer; det som erbjuds eller når ut till alla barn och unga (universellt), inriktat på vissa barn, områden eller grupper med större risk (selektivt) och inriktat på barn som behöver stöd (indikerat).

Socialtjänsten verkar främst på de selektiva och indikerade nivåerna, genom att arbeta uppsökande och förebyggande (selektiv nivå), hantera anmälningar, utreda och bedöma biståndsbehov (indikerad nivå). De vanligaste arbetsformerna på indikerad nivå är individinriktad brottsförebyggande samverkan, där myndigheter, organisationer och föreningar samordnar sina åtgärder kring en individ.

Socialförvaltningens Krimteam har som syfte och mål att tidigt upptäcka barn, unga och unga vuxna 10-25 år som begått, är misstänkta, varit utsatta för eller återfallit i brott samt befinner sig i riskzonen för kriminalitet eller missbruk.

Sedan våren 2018 ingår även i uppdraget ”Att avbryta och förhindra kriminalitet och våldsbejakande extremistiska miljöer”, avhopparverksamhet.

Vidare har Krimteamet i uppdrag att erbjuda unga brottsutsatta, vittnen och anhöriga stöd. Teamet bemannar kommunens telefon för brottsutsatta dit man kan vända sig för råd och stöd. Hit kan man även ringa om man vill lämna eller har lämnat en kriminell gruppering, om man är hotad av kriminella grupper eller befinner sig i våldsbejakande extremistiska miljöer.

Krimteamet är även samordnare för medling, som är ett frivilligt möte mellan den som har begått ett brott och den som blivit utsatt för brottet.

Socialförvaltningens Mobila team arbetar uppsökande och förebyggande med unga och unga vuxna upp till 25 år med målsättningen att minska ungdomskriminaliteten och öka tryggheten i staden. Teamet är verksamt i miljöer där ungdomar rör sig och erbjuder råd och stöd utan myndighetsutövning.

I samarbete med Fritid Helsingborg, driver Mobila teamet ungdomsprogrammet MBU – Människan Bakom Uniformen. MBU riktar sig till ungdomar mellan 15–20 år och innebär att unga får prova på och ta del av olika yrken, såsom polis, ambulanssjukvårdare, räddningstjänst.

Socialförvaltningens Familjevåldsgrupp erbjuder stödsamtal och behandlande samtal till den som utsatts för våld i nära relationer. Gruppen genomför även bedömningar av skyddsbehov och bistår med placering på skyddat boende. Familjevåldsgruppen hjälper även våldsutövare samt barn och unga som bevittnat våld hemma.

Socialförvaltningen utfärdar tillstånd enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter. Tillsyn görs för att säkerställa att bestämmelsen om krav på tillstånd följs vilket motverkar förekomsten av illegal tobak och alkohol, och på sikt även osund konkurrens och organiserad brottslighet.

Förvaltningen ansvarar även för att utbilda ordningsvakter och krogpersonal för att tydliggöra krögares och personalens ansvar för ansvarsfull alkoholservering.

Stadsbyggnadsförvaltningen

Förvaltningen skapar genom stadsbyggnadsprocessen förutsättningar för trygga platser och förebygger brott både genom att arbeta förebyggande genom planeringsprocessen, där de skapar förutsättningar för rörelse, aktivering och engagemang, samt reaktivt när det behövs, genom trygghetsåtgärder så som bättre belysning, beskärning av vegetation och helt och rent.

Förvaltningen lyssnar in behov bland annat genom dialoger och trygghetsvandringar.

Stadsledningsförvaltningen

Stadsledningsförvaltningen har huvudansvaret för att driva förändringsarbetet när det kommer till frågor om säkerhet och trygghet. Förvaltningen ska bland annat stå för kunskap samt stödja, inspirera och följa upp arbetet.

Inköpsenheten genomför de flesta förvaltningars upphandlingar och ansvarar för processerna kring stadens inköp, samt hjälper förvaltningarna med system och rådgivning. Att säkerställa att inköp och upphandlingar sker i enlighet med gällande lagstiftning är en viktig del för att motverka välfärdsbrott.

Avdelningen för strategisk samhällsutveckling leder och samordnar kommunens övergripande strategiska arbete inom hållbar samhällsplanering, med särskilt ansvar för transportinfrastruktur, social hållbarhet och internationellt arbete. Genom sitt arbete ska avdelningen bidra till en hållbar stad som är jämlik, jämställd och trygg och där säkerhet, hälsa, utveckling, tillit och delaktighet är jämnt fördelat bland invånarna. Enheten för samhälle och infrastruktur samordnar och stödjer arbetet för lika möjligheter och
mänskliga rättigheter.

På avdelningen finns även mark- och exploateringsenheten som genom inköp av strategiskt viktiga fastigheter kan påverka hyresgäster som bedriver oseriös verksamhet.

Enheten för trygghet och säkerhet har det strategiska uppdraget att leda, utveckla och samordna stadens säkerhets- och trygghetsarbete. Arbetet omfattar kommunal krishantering, riskhantering, riskfinansiering, informationssäkerhet samt brottsförebyggande frågor.

Enheten för trygghet och säkerhet sammankallar beredningarna och styrgruppen inom Tryggare Helsingborg. Enheten ansvarar för framtagande och uppföljning av den stadsövergripande aktivitetsplanen samt leder och samordnar arbetet inom EST –
effektiv samordning för trygghet. Enheten är även sammankallande för den operativa myndighetssamverkan Lokala samverkansrådet, LSR.

Avdelningen för Näringsliv och destinations arbete med säkerhets- och trygghetsfrågor är en del i stadens arbete för att motverka osund konkurrens i det lokala näringslivet. Genom att ge stöd till näringsidkare och fastighetsägare är målet att ha ett sunt näringsliv och goda hyresavtal med livskraftiga verksamheter.

Avdelningen samverkar med Campus Helsingborg, och har ingått ett gemensamt avtal som innebär att staden ska tillhandahålla säkra och trygga miljöer. Arbetet samordnas inom ramen för olika projekt, exempelvis Älskade Söder, där syftet är att minska brottsligheten samt öka tryggheten och attraktiviteten i stadsdelen Söder.

Sedan 2021 genomför Helsingborgs stad en FTU – Företagens trygghetsundersökning.

Vård- och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningen har möjlighet att kontrollera och motverka att oseriösa verksamheter får del av allmänna medel och spelar därför en viktig roll i arbetet mot välfärdsbrottslighet och assistansbedrägerier.

Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar systematiskt med att utreda felaktiga utbetalningar inom LSS, socialtjänstlagen och bostadsanpassning och har en särskild handläggare för detta. För att förenkla och synliggöra arbetet finns en e-tjänst för anmälan av misstanke om sådana utbetalningar.

Helsingborg City

Helsingborgs Cityförening, Fastighetsägarna i city och Helsingborgs stad bildar bolaget Helsingborg Citysamverkan AB (Helsingborg City) för att tillsammans medverka till en levande, attraktiv och trygg stadskärna.

En viktig del att nå detta görs genom platssamverkan med fokus på specifikt utvalda områden i stadskärnan. Arbetet med platssamverkan har vuxit fram genom arbetet med Purple Flag, som startades hösten 2016, och har utvecklats till breda platssamverkansprocesser i samarbete med flera aktörer som fastighetsägare, verksamheter och Helsingborgs stad.

Processernas handlingsplaner, som har fyra fokusområden: trygghet, utbud, platsen och trafik/tillgänglighet, tas fram genom bred samverkan och har utpekade konkreta åtgärder med tydligt ansvar. Uppföljning sker årligen och en omfattande nulägesanalys och justering sker vartannat år.

Helsingborgshem AB

Sedan 2017 arbetar Helsingborgshem systematiskt och målmedvetet med att minska olovliga andrahandsuthyrningar. Samverkan sker även med polisen kring lämpliga brottsförebyggande och trygghetsskapandeinsatser.

Det trygghetsskapande arbetet utgår från trygghetsdialoger och boendeenkäter (Kundbarometer) och handlar om uppfräschningar av grönytor, gångar, lekplatser eller installation av belysning. Arbetet bedrivs utifrån principen ”rent och snyggt”, vilket innebär att områdena ska vara städade och snygga, klotter och skadegörelse ska avlägsnas omedelbart och reparationer ska ske skyndsamt.

Bolaget samverkar även med stadsbyggnadsförvaltningen för att skapa samsyn kring förvaltning av angränsande grönytor.

Säkerhets- och trygghetsskapande åtgärder genomförs även inom ramen för bolagets trygghetscertifieringar av fastigheter, vilket innefattar exempelvis installation av förrådsgaller, elektroniskt passagesystem, belysning eller system för tvättstugebokning.

Helsingborgshem har även en trygghetsjour som hyresgäster kan ringa, vid störningar eller otrygghet. I de olika stadsdelarna finns dessutom så kallade trygghetsbilar med syftet at öka närvaro och främja dialog med hyresgäster.

I de nordöstra stadsdelarna Dalhem, Drottninghög och Fredriksdal verkar Helsingborgshem för att få ut boende i arbetslivet och bli självförsörjande. Arbetet bedrivs i samverkan med Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknadsförvaltningen, Vuxenutbildningen, Försäkringskassan och Region Skåne. Helsingborgshems egen arbetsmarknadsinsats heter Eget Driv och ingår i projekt Rekrytera. I dessa områden samt på områdena Närlunda och Planteringen finns även områdesvärdar som arbetar eftermiddag och kvällstid. De är till stor del ute i fält och är främst inriktade på att skapa kontakt med ungdomarna i områdena.

För att säkerställa att frågor om säkerhet och trygghet beaktas i samband med ny- och ombyggnation, har Helsingborgshem utbildat projektledare i handboken BoTryggt2030.

Räddningstjänsten Skåne Nordväst

Räddningstjänsten deltar i tillsynsverksamheten inom Lokala myndighetssamverkan med tillsynsskyldighet gällande brandskydd i byggnad samt hantering av brandfarliga och explosiva varor.

Räddningstjänsten ansvarar vidare för Trygghetscentralen som är en lokal kamerabevakningscentral med dygnstäckande bemanning. Från Trygghetscentralen övervakas de kommunala fastigheterna och åtgärder vidtas vid behov. Operatören kan tillkalla väktare eller annan tillgänglig resurs.

PS
Patrik Siredal

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.