Stärka barnets rättigheter och kroppsliga integritet i förskolan
Elinebergs förskolor har skapat arenor och metoder för att arbeta förebyggande mot våld. Tillsammans har chefer och medarbetare skapat förutsättningar för ett systematiskt tillvägagångssätt. Det genomsyrar hela organisationen, från ledningsgrupp, till årshjul och årsklocka, relationer till vårdnadshavare och till ett förebyggande arbete med barnen.
En viktig del handlar om att skapa förutsättningar för att bygga upp och stärka barnen i deras rättigheter enligt barnkonventionen. Det handlar om att våga bryta ner begreppet ‘barnens bästa’ och att arbeta med konkreta artiklar i konventionen. Ibland berör det svåra ämnen, vilket gör relationerna till en viktig del i arbetet.
– Vi jobbar med relationer varje dag, till alla personer som vi möter på förskolan, till barnen, till vårdnadshavare och till kollegor. Arbetet har mynnat ut i ett intresse för barnkonventionen även hos vårdnadshavarna, säger Anette Bergmasth, rektor på Elinebergs förskolor.
Involvera föräldrar i det förebyggande arbetet
Relationer med våra vårdnadshavare är en viktig del i förskolans förebyggande arbete. Det krävs ett samarbete för att stödja barnens utveckling.
På Elinebergs förskolor kommunicerar personalen aktivt med vårdnadshavare om hur viktigt det är att arbeta med att förebygga våld och med barnets rättigheter. Förskolorna erbjuder föräldrautbildningar där man samtalar om metoder för att förebygga våld , så att vårdnadshavare kan förmedla samma budskap hemma.
Stärka förmågor för att förebygga våld
En viktig del i det tidigt förebyggande arbetet mot våld handlar om att stärka barnens sociala förmågor, som att främja empati och förståelse för sina egna och andras känslor. Genom att arbeta med verktyg som kommunikation och konflikthantering kan vi hjälpa barnen att lära sig känna igen och uttrycka sina känslor. Vi uppmuntrar barnen till att prata med sina kompisar eller med oss pedagoger istället för att ta till våld.
Våra barn kommunicerar på olika sätt. Det gör att vi pedagoger behöver vara närvarande och lyhörda för vad våra barn berättar för oss. Blir barnen lyssnade på så öppnar det en helt annan typ av kommunikation. Vi lär barnen att förstå att handlingar har konsekvenser. Om de skadar något eller någon ska de veta att det finns en reaktion. Det uppmuntrar ett ansvarstagande beteende.
Att integrera arbetet i befintliga strukturer är en framgångsfaktor
Att arbeta våldsförebyggande är en viktig investering i barnens framtid. Det handlar om att bygga starka grundläggande värderingar och rättigheter som hjälper barnen att utvecklas till medvetna och ansvarstagande individer.
I arbetet på Elinebergs förskolor har det förebyggande perspektivet integrerats i:
- de dagliga aktiviteterna
- i personalens bemötande och förhållningssätt
- i konkret material och böcker som används i undervisningen
- hur lokalerna utformas.
Genom att arbeta aktivt och strukturerat med de sociala färdigheterna i barnens undervisning skapar vi trygga miljöer där barnen känner sig trygga. Och då minskar risken för att använda eller utsättas för våld.
Vill du veta mer om Elinebergs våldsförebyggande arbete? Kontakta Anette Bergmasth, rektor.