Lärande för hållbar utveckling

Genom lärande för hållbar utveckling ska eleverna få handlingskompetens att ta sig an hållbarhetsfrågor. Det räcker inte med kunskaper om områden som berör hållbar utveckling, utan eleverna måste också ges möjlighet att utveckla förmåga och vilja att bidra till en hållbar utveckling. Här samlar vi berättelser och exempel från våra verksamheter och tips om material att använda.

Ett av skolans viktigaste uppdrag är att genom ett miljöperspektiv ge eleverna möjlighet att både ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Eleverna ska genom undervisningen förstå hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

Att ha förmågan att göra hållbara framtidsval, som leder till hållbar utveckling, kallar vi för handlingskompetens.

I filmen nedan berättar tre av våra pedagoger vad begreppet handlingskompetens innebär:

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.