Skapa läslust!

Hur skapar du läslust och motivation för dina elever? Hur arbetar du aktivt med läsningen i ditt klassrum? Här hittar du tips, idéer och inspiration.

Hösten 2022 sker en satsning kring läsning för elever i mellanstadieåldern i Helsingborg. Insatsen ska främja elevernas läsförmåga och läslust samt öka intresset för läsning både i skolan och på fritiden.

Alla skolor tilldelas pengar för att stärka skolbiblioteken genom att köpa in skönlitteratur till elever i årskurs 4. Referenslitteratur, kring läsfrämjande arbete, tilldelas lärare och skolbibliotekarier. 

Läsmotivation

Barn och unga blir mer motiverade att läsa när de har tillgång till ett stort urval och en bred variation av läsning. De blir också mer motiverade att läsa när de har möjlighet till social interaktion kring det de läst och när aktiviteterna känns relevanta för dem. Läs mer om Gambrells regler för läsmotivation längre ner på sidan.

I artikeln Stimulera läsintresse – en introduktion belyser Frances Hultgren och Monika Johansson motivationens betydelse samt hur viktigt  läsfrämjande arbete och läsande förebilder är. Både vuxna, och eleverna själva, kan vara läsande förebilder och skapa nyfikenhet kring texter man läst genom högläsning eller muntligt återberättande.

Textsamtal

Textsamtal är ett bra pedagogiskt verktyg. De ska vara välstrukturerade och genomtänkta. Syftet med textsamtal är att aktivera eleverna och att de får reflektera över sitt läsande och lärande.

I artikeln, Modeller för textsamtal, får du ta del av forskning om text och textsamtal. Här beskriver Barbro Westlund några grundläggande principer och undervisningsmodeller, som visat sig vara framgångsrika i arbetet med elevernas läsförståelse och läsförmåga.

Högläsning

Högläsning är ett betydelsefullt inslag i undervisningen som ofta underskattas. Genom högläsning och efterföljande samtal om det lästa, skapas gemensamma upplevelser som gynnar elevernas språk- och kunskapsutveckling. På bloggen Körlings ord kan du få kortfattade handfasta råd om högläsning av Anne- Marie Körling.

Tips på moduler från Skolverkets lärplattform, som du kan välja att fördjupa dig i:

Stimulera läsintresse Samtal om text

Gambrells sju regler för läsmotivation

(Gambrell 2011, Hämtat ur boken Klaras läsprepp – att främja läsning bland barn och unga av Klara Önnerfält) 

Inspirationsfilmer

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.