Avdelningen för miljöutbildning och beteendepåverkan, miljöförvaltningen

Avdelningen för miljöutbildning och beteendepåverkan på miljöförvaltningen är nominerade till utmärkelsen årets arbetsplats.
Nomineringstext
Så här säger personen som har nominerat miljöutbildning och beteendepåverkan till årets arbetsplats:
Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen
”I ett uppdrag som sträcker sig från att möta och utbilda flera tusen skolelever till att genomföra klimatdialoger för att engagera våra invånare i stadens ambitiösa arbete med den klimatomställning som vi gemensamt står inför. Behöver alla på avdelningen göras delaktiga för att få en gemensam förståelse får alla de utmaningar som vi jobbar med. Det bygger också på att vi inom avdelningen arbetar för ett bra samspel sinsemellan så att vi får ut största möjliga effekt. Men då vi samarbetar med stora delar av Helsingborgs förvaltningar och bolag så lägger vi stor vikt att vi har ett gott samspel gentemot dessa också.”
Beskriv hur ni tar ansvar för er hälsa, livsstil och sätter gränser i vardagen
”För att hitta en god balans i vår arbetsvardag är det viktigt att vi regelbundet följer upp hur vår arbetssituation ser ut och vilken vår arbetsbelastning vi har. Detta för att fånga upp saker tidigt och göra prioriteringar i våra uppdrag. Vi vill gärna ställa upp på alla förfrågningar vi får men behöver alltmer jobba med att begränsa oss och se till våra förutsättningar. Vi har glädjen som en central punkt i vårt gemensamma arbete. Vi försöker hitta aktiviteter som sprider glädje och som höjer vår gemenskap. Vi arbetar aktivt med att göra saker som bidrar till detta så som gemensamma luncher, går på föreläsningar eller andra former av afterwork.”
Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt
”I den föränderliga värld som vi befinner oss i är det viktigt att vi i vårt arbete jobbar med omvärldsbevakning så att vi kan vara agila och följsamma på de behov och utmaningar som uppstår, framför allt inom staden och som berör vårt verksamhetsområde. Till det stämmer vi av och värderar hur vi kan bidra efter våra förutsättningar. Vår utgångspunkt är att vi är kreativa och vågar testa på nya sätt att ta oss an utmaningar och av det ta lärdomar för vidare arbete. Vi ser en stor vikt i att utvärdera och följa upp arbetsåret regelbundet med utgångspunkten i vilka utmaningar vi har som avdelning men även vilka framgångar vi lyckas uppnå i vår verksamhet.”
Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter
”Vi är en avdelning med 15 medarbetare och har en härlig blandning av pedagoger, projektledare, administratör, vaktmästare och chef. Vi jobbar med flera olika ansvarsområden och vi har alla olika erfarenheter och kunskaper med oss in i vårt gemensamma arbete. Vi består även av en bra mix mellan ålder, kön, utbildningsbakgrund och yrkeserfarenhet. Vi ser att våra olikheter är det som kompletterar oss och är vår styrka. Allt detta sammantaget berikar vårt arbete dagligen och utvecklar vårt arbete som team.”
Beskriv hur ni tar till vara på varandras idéer och visar varandra uppskattning
”Oavsett i vilket forum vi befinner oss i, det kan till exempel vara ett planeringsmöte inför en aktivitet inom ett projekt, uppföljning av ett av våra utbildningsprogram eller i samband med en fråga som tas upp på en arbetsplatsträff, så lägger vi vikt på att alla ska få komma till tals och vi lyssnar aktivt på varandra. Vi tycker givetvis inte alltid likadant och det ska man väl inte heller behöva göra. Men utifrån de idéer som kommer fram så enas vi om vägen framåt. Att visa varandra uppskattning är en viktig del i att stärka ett team och vi arbetar aktivt med att stödja varandra genom positiv feedback, stödja varandra när det behövs och genom att fira de framgångar vi har.”