Digital vägledning på Krami, socialförvaltningen
Markus Sjösvärd arbetar som socialarbetare på Krami, socialförvaltningen. Han är föreslagen till utmärkelsen årets nytänk i kategorin misstag för sitt arbete med digital vägledning.
Krami Helsingborg är ett samarbete mellan Kriminalvården, Arbetsförmedlingen och Helsingborgs stad. De erbjuder bland annat vägledning och sociala aktiviteter till personer i åldersgruppen 18-65 år med kriminell bakgrund och som har svårt att av egen kraft hitta arbete. Målet är att deltagarna på sikt ska bli självförsörjande.
Som socialarbetare/socionom/coach/vägledare på Krami för stadens räkning består Markus arbete bland annat av utredande, analyserande och utvärderande moment. Han har även en central roll i det vägledningsarbete som förekommer i verksamheten.
Såhär säger personen som har föreslagit arbetet med digital vägledning till årets misstag:
”När pandemin slog till så förbjöds vi att träffa klienter och deltagare här på Krami varför jag tänkte starta en digital vägledning. Ingen på alla 16 Krami i Sverige gjorde något och ledningen från Kriminalvården och Arbetsförmedlingen via den centrala styrgruppen nationellt hade inte gett oss några förhållningsregler. Allt stod stilla. I detta vakuum gjorde jag en youtubekanal, startade grupper via Messenger och vägledde dessa genom föreläsningar på Youtube och live via Messenger. Många deltagare dök aldrig upp via länk, de missade att gå in på Youtube och det var extra svårt att följa upp eftersom jag inte fick träffa deltagarna. Vår målgrupp har kriminalitet och missbruk i bagaget, de är stigmatiserade och har ingen eller liten skolgång. Detta kombinerat med corona var ingen hit.
Vi såg att vi behöver träffa våra deltagare live samtidigt som vi också såg att det faktiskt går att använda digitala plattformar i nödfall. Det är inte optimalt men i de fall som en deltagare är sjuk och missar mycket kan jag idag skicka länkar, ha videosamtal etc. Vi kom på att Teams är att föredra istället för Messenger. Vi kom på att youtubekanaler inte är GDPR-säkrade. Vi kom på att när vi träffar våra deltagare live så kan vi validera och bekräfta dem på ett sätt som blir svårt digitalt. Men jag testade och resultatet blev att vi fortfarande har igång vår verksamhet medan en del Kramiverksamheter stängdes ner med resultatet att de har lagts ner för gott.
Samtidigt som mycket av det sociala arbetet på Krami bygger på det mänskliga mötet så förväntar sig många av våra deltagare att kunna ta del av de sociala tjänsterna även digitalt. Så vår satsning att digitalisera det sociala arbetet kommer inte bara skapa mervärde för deltagarna, det skulle även underlätta för deltagaren att göra en förflyttning från passivt objekt till aktivt subjekt i relationen med Krami.
Idag har vi större kunskap om hur vi kan nå våra deltagare digitalt tack vare att vi vågade göra fel. Så mitt råd: våga göra fel, det är helt rätt att testa. Genom misstagen blir vi bättre.”